TypeVoice
Creatie: OgilvyOne Worldwide
Ieder lettertype heeft een persoonlijkheid. Times New Roman zou je serieus kunnen noemen en Century Gothic vriendelijk. Wat nou als je je eigen persoonlijkheid in een font zou kunnen vertalen? Ben je dan neutraal als Helvetica, of meer uitgesproken als de no-nonsense Impact of de zwierige Edwardian?
TypeVoice zou je een indicatie kunnen geven. Deze site genereert een custom-made font op basis van je stemgeluid. Met behulp van parameters als volume en toonhoogte worden letters direct gemanipuleerd zodra je in de microfoon van je computer praat. Doordat er meerdere parameters worden gebruikt krijg je verschillende resultaten voorgeschoteld als je bijvoorbeeld schreeuwt, lacht en fluit, wat tot uitnodigt tot experimenteren. Het eindresultaat kan worden gedeeld als GIF, gedownload als vector bestand en zelfs als volledig alfabet.
De site werd gelanceerd bij de start van de Webby’s People’s Voice Award. Een toepasselijke manier om deze gelegenheid luister bij te zetten.
Swiss Army Man
Creatie: Watson/DG
Swiss Army Knife is de eerste speelfilm van regisseursduo The Daniels. Het tweetal is bekend geworden met absurdistische muziekvideo’s en zet deze aanpak op het witte doek voort. Het plot: een man die gestrand is in de wildernis raakt bevriend met een schetenlatend lijk dat aanspoelt op het strand. De man ontdekt al snel dat de dode over ongewone krachten bezit. Door het lichaam op allerlei manieren als gereedschap te gebruiken en uiteindelijk tot menselijke jetski om te toveren, gaan ze samen op weg naar huis, aangedreven door de inwendige gassen van de dode.
De promotionele site haakt op dit bizarre verhaal in. Bij binnenkomst wordt het lijk van boven af in een pastelkleurige limbo gedropt. Vervolgens krijg je aanwijzingen hoe je de man kunt rondslepen, optillen, scheten kunt doen laten en commando’s kunt geven. Wordt het commando herkend, dan start het lijk een bepaalde gekke handeling en kun je doorklikken naar een bijbehorend stukje film. Bij een onbekend commando laat het lijk een flinke scheet. Bizar, ik zei het al.
Uit de tweets op de achtergrond van de site blijkt dat het filmpubliek niet kan wachten om de film te zien. En dat de website met 90 punten binnen één dag tot FWA of the Day werd verkozen laat zien dat je met absurdisme ook bij het creatieve publiek scoort.
This was Louise’s phone
Creatie: Dogstudio and Air Brussels
1 op de 10 tieners wordt het slachtoffer van online pesten. Ook de 16-jarige Louise werd iedere dag gepest via sociale media. Ze zag uiteindelijk geen uitweg meer en maakte een einde aan haar leven. De Belgische internet en mobiele provider VOO begon een bewustwordingscampagne met dit meisje in de hoofdrol. Of eigenlijk: haar telefoon.
This was Louise’s phone toont een fysieke installatie van 600 ballonnen in een donkere ruimte, zwevend boven een smartphone. Op de ballonnen zijn de haatberichten geschreven die gevonden werden op Louises telefoon. Bezoekers kunnen in 360° om de ballonnen heen bewegen en door op de ballonnen te klikken een rits haatberichten aan de zijkant van het scherm doen verschijnen. Door vormgeving en content voelt het geheel beklemmend, alsof er geen ontkomen aan is.
Terwijl je ronddoolt in deze omgeving die nog het meest aan een nachtmerrie doet denken, vertelt de stem van Louise’s vader haar tragische verhaal. Tenslotte verschijnt een oproep om een petitie te tekenen tegen online pesten. Want voor Louise is het te laat, maar talloze lotgenoten kunnen nog geholpen worden.
Screen_Shot_2016-06-09_at_4.03.31_PM.png
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete FWA inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!