Je wist het natuurlijk allang, maar voor de beste marketingmix heb je de vijf P’s nodig: prijs, plaats, promotie, product én poezen. Nestlé’s Purina en Schiphol Media hebben ze in juli allemaal afgevinkt, met een spectaculaire campagne op de luchthaven. Ster van de show? Felix! De ondeugendste kat ter wereld trok de aandacht van reizigers door op allerlei plekken kattenkwaad uit te halen.
Beroemde kleine brokkenpiloot
Van babyboomer tot millennial: zelfs als je geen kattenliefhebber bent, ken je Felix waarschijnlijk wel. Met zijn dekselse streken en catchy themesong veroverde hij in de jaren 80 en 90 de harten van tv-kijkers over de hele wereld. Je zou denken dat ‘ie z’n wilde haren sindsdien wel wat verloren was, maar niets is minder waar! Felix is namelijk op wereldreis, en tussen miljoenen reizigers en rolkoffers op Schiphol liet hij zich deze zomer van zijn beste kant zien.
Thuis op de luchthaven
Een luchthaven is niet de eerste plek waar je katten verwacht. En juist daardoor is de awareness-campagne van het kattenvoedingmerk een schot in de roos. Felix verraste vriend en vijand door overal op te duiken, en toverde met zijn capriolen bij jong en oud een lach op het gezicht.
Zo wilde Felix zijn klauwen wel zetten in zo’n enorme paal langs de A4, dus klauterde hij omhoog om een enorm billboard op te hangen. Niet te missen voor de vele vakantiegangers en forenzen. Eenmaal binnen liet hij de aandacht van bezoekers niet meer los. Hij beleefde allerlei avonturen op de digitale schermen tussen de vertrekhallen en gates, liet zijn pootafdrukken achter bij de bagagebanden en wie met Transavia vloog, kon bovendien Find Felix spelen in het in flight magazine.
Waar komt die ineens vandaan?
Felix is een ondeugend beestje, dat lekker zijn eigen gang gaat en de meest onverwachte dingen doet. Net als een echte kat. Hij was dan ook niet weg te slaan bij SnapFly: de life-sized fotobooth van Schiphol waar reizigers vrolijke vakantiefoto’s in scène kunnen zetten.
Wat gebruikers niet wisten, is dat Felix op de loer lag om op hun kiekje te photobomben. Wanneer de afbeelding op het grote scherm in de SnapFly verscheen, stond hij stiekem naast ze op de foto. Mensen konden deze vervolgens naar zichzelf en anderen mailen of delen via social media.
Hoge aaibaarheidsfactor op Facebook
Op de socials zat Felix ook zeker niet stil. Heel juli speelde hij allerlei spelletjes met zijn facebookvrienden, zoals Koffertje Koffertje en het bagagebandspel. Daar werd gretig aan meegedaan, want deelnemers maakten kans op een Felix reispakket, met onder andere een heuse kattentent.
Kat met een backpack: Up To Mischief Tour
De actie op Schiphol is onderdeel van de internationale Up To Mischief Tour. Hierbij bezoekt Felix het liefst drukke plekken, waar hij veel aandacht krijgt. Zo begon de kat zijn trip op Waterloo Station in Londen, waar hij in augmented reality de boel op stelten zette. Doordat hij realtime werd geanimeerd, geprogrammeerd en geregisseerd, kon Felix reageren op mensen en situaties om hem heen. Dat leidde tot verraste gezichten, een hoop hilariteit en veel virale aandacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!