Ruim 86 procent van de respondenten in een Europees onderzoek verkiest connected tv (CTV) boven lineaire tv. In Nederland is dat 83 procent. Meer dan 50 procent van deze kijkers bestaat uit GenZ en Millennials. In Nederland kiezen meer vrouwen (90 procent) dan mannen (76 procent) voor CTV. Kinesso (IPG Mediabrands) deed de vervolgstudie in opdracht van de ShowHeroes Group. Het onderzoek werd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en vier andere Europese landen uitgevoerd.
Hoewel de Europese marktpenetratie in vergelijking met de Verenigde Staten nog niet zo hoog is, laten de nieuwe onderzoekscijfers zien dat Europa en het Verenigd Koninkrijk een grote inhaalslag in CTV maken. Niet alleen het aantal mensen dat CTV kijkt is gestegen, ook de gemiddelde kijktijd is omhoog gegaan. Werd er in 2022 gemiddeld een uur en 10 minuten per dag naar CTV gekeken, in 2024 is dit opgelopen naar een uur en 58 minuten. Dat is een stijging van 44 procent.
Nederlanders kiezen voor content, niet voor de prijs
Nederlanders kiezen een CTV-aanbieder vooral om de content (72 procent). Verder geeft meer dan de helft van de Nederlandse respondenten aan te kijken naar een CTV-kanaal met advertenties.
Tim Samsom, country manager van ShowHeroes Nederland. 'Ik vind het opvallend dat veel adverteerders in de veronderstelling zijn dat CTV gaat om subscription video on demand content zoals Netflix of Amazon Prime. Maar CTV is veel breder dan dat. Het omvat ook het kijken van content via andere gratis, advertentie-ondersteunende diensten op de tv (advertising-based video on demand). Bijvoorbeeld Samsung TV Plus. Juist op dit soort onbetaalde CTV-diensten hebben adverteerders de mogelijkheid om CTV-kijkers te bereiken en zo hun bereik te vergroten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!