DPG Media: Omzetgroei 8 procent in 2020, verlies op advertentiemarkt beperkt

Goede resultaten op de lezersmarkten en bij onze online services

DPG Media deed het goed in 2020, ondanks de crisis. Het mediaconcern behaalde een omzet van 1.766 miljard euro (+8%). Deze omzetgroei vertaalde zich in een ebitdagroei van 31 procent naar 339 miljoen euro. De netto-groepswinst steeg eveneens: 39 procent naar 178 miljoen euro. Voor de Nederlandse tak was 2020 onder meer het jaar van de overname van Sanoma Media Netherlands.

Een groot deel van de omzet wordt in Nederland behaald (1.053 miljard). 

Advertentiemarkt

De inkomsten uit advertenties liepen in 2020 terug als gevolg van de covid-crisis. DPG Media verloor 13 procent op de advertentiemarkt (like-for-like), dat door de inbreng van Sanoma Media Netherlands en goede digitale advertentie-inkomsten werd beperkt tot 5 procent. In totaal was de advertentieomzet 471 miljoen euro. 

Toen de crisis het hardst toesloeg heeft DPG Media het afgelopen jaar subsidie aangevraagd voor het ondersteunen van de huis-aan-huisbladen. Door het wegvallen van adverteerders liepen de inkomsten hard terug. Hoewel DPG Media in aanmerking kwam voor de subsidie, heeft de directie eind 2020 besloten geen gebruik te maken van de regeling.

In oktober 2020 werd door DPG Media het digitale advertentieplatform ‘The Trusted Web’ gelanceerd. DPG Media gaat de komende jaren fors investeren om met dit initiatief verder te groeien op de digitale advertentiemarkt. Hier meer over het eigen advertentieplatform.

Publishing

De zestien landelijke en regionale nieuwsmedia merken van DPG Media lieten in 2020 allen een groei zien in betaalde oplage, vooral dankzij een toename van het aantal digitale abonnementen. Er was een groei van 2 procent naar 3,6 miljoen abonnees. De omzet uit de lezersmarkt kwam op 820 miljoen euro.  In Nederland groeide het dagelijks bereik, aangevoerd door NU.nl en AD.nl, naar ruim 10 miljoen bezoekers (+25%). 

Begin april 2020 werd de overname van Sanoma Media Netherlands afgerond. Er werd meteen werk gemaakt van de integratie en reorganisatie van de verschillende bedrijfsonderdelen. Dit werd eind 2020 afgerond. Details daarover rond de personele bezetting geeft DPG Media niet.

Daarnaast komen er nieuwe digitale platformen voor de grote titels Libelle, Margriet en Donald Duck. De lanceringen daarvan zijn voorzien voor medio 2021. Het aanbod van NU.nl moet ook fors worden uitgebreid.
 

Radio, Televisie & Streaming

In september 2020 lanceerde DPG Media in partnership met Telenet haar eigen betalend videoplatform Streamz. In Nederland werd Qmusic in mei marktleider in de commerciële doelgroep.  

Online Services

Independer groeide afgelopen jaar naar 71 miljoen omzet (+13%) mede dankzij een zeer succesvol zorgseizoen. Begin 2021 werd Independer ook in België gelanceerd. Tweakers zag de omzet met ruim 19 procent groeien. Ook Mijn Energie, Autotrack en Gaspedaal lieten sterke groeicijfers noteren. In een door covid sterk geraakte recruitmentmarkt lanceerde DPG Media in 2020 de service ‘The Booster’, waarmee bedrijven gebaseerd op a.i. personeelsadvertenties  gericht kunnen plaatsen op alle mediatypen. De totale omzet uit online services eindigde op 130 miljoen miljoen euro (+10%). 

DPG cijfers 2020

Erik Roddenhof, ceo DPG Media: 'De crisis heeft een substantiële impact gehad op de advertentie-inkomsten tijdens de eerste jaarhelft. Maar de uitstekende resultaten op de lezersmarkten en bij onze online services compenseerden dat ruimschoots. In april 2020 werd  de grootste overname uit DPG Media’s geschiedenis afgerond. Sanoma Media Netherlands werd afgelopen jaar succesvol geïntegreerd binnen onze groep en leverde meteen een significante contributie aan de resultaten.'

Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media: “Toen de eerste lockdowns werden afgekondigd en adverteerders massaal hun campagnes annuleerden, vreesden we voor een erg moeilijk jaar, maar het is heel anders gelopen. De hele bevolking is tijdens deze crisis online gegaan om zich te informeren, om te communiceren, winkelen en werken. Onze groep die al jaren investeert in een doorgedreven digitalisering heeft daar de vruchten van geplukt. We hebben ingezet op schaalvergroting om slagvaardig en weerbaar te zijn, de digitale transformatie van onze media is aardig aan het lukken en de online services zijn een belangrijke groeipoot voor de groep geworden.'

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie