Belgische mediapartijen beginnen een nieuw gezamenlijk reclamemodel, waarbij je als je een opgenomen programma terugkijkt in het begin één minuut reclame voorgeschoteld krijgt die je niet kan doorspoelen. De reclameblokken binnen de programma's kun je dan wel nog 'skippen', zoals nu al het geval is.
Wie gebruikmaakt van het zogenaamde 'Terugkijk TV', waarbij je programma’s tot zeven dagen terug kunt opvragen, kan ook de reclame in het programma niet meer doorspoelen.
Onder meer DPG Media (VTM 1, 2, 3, 4 en Gold) en SBS (Play 4, 5, 6 en 7) laten in een gezamenlijk statement vandaag weten dat ze dit willen doen om lokale contentproducties te ondersteunen. ‘Er wordt meer dan ooit naar televisie gekeken, via alle mogelijke schermen. Tegelijkertijd wordt meer en meer tv-reclame doorgespoeld. Omdat programma’s bij commerciële zenders grotendeels gefinancierd worden via reclame, staan de investeringen in lokale producties steeds meer onder druk. Alle Belgische zendergroepen vragen daarom om de invoering van een aangepast, uniform model voor tv-reclame, om de lokale televisiemarkt te versterken.’
Provider Telenet gaat als eerste in op dat verzoek. De publieke omroep VRT (Eén en Canvas) en andere Belgische zendergroepen gaan het niet-doorspoelbaar maken van commercials later ook invoeren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!