Premium

Dit is waarom Sorrell in zee gaat met MediaMonks

Sorrell bouwt met MediaMonks aan ‘het platform van de toekomst’ en heeft daarbij goed geluisterd naar de wensen van CMO’s.

MediaMonks

Na het nieuws vorige week dat het Nederlandse MediaMonks wel eens in Britse handen zou kunnen komen, is het snel gegaan. Gisteren werd de deal beklonken. De grote winnaar is Sir Martin Sorrell geworden.

Daar zag het kort geleden nog helemaal niet naar uit. Sorrell werd aan de dijk gezet bij WPP, om redenen die nog steeds duister zijn
maar is razendsnel back on track.

De inmiddels 73-jarige Brit blijft zeer ambitieus en kondigde vrijwel direct na het ontslag aan dat hij terug zou keren in de marcombranche. Tussen zijn vertrek bij WPP in april en de overname van MediaMonks door zijn nieuwe firma S4 Capital zit slechts 3 maanden. 

De overeenkomst is interessant: er is geen earn-out van MediaMonks bazen Victor Knaap en Wesley ter Haar. Het nieuwe bedrijf wat ontstaat wordt gemanaged op basis van een ‘single P & L’ en alles draait om flexibiliteit.

Dat lijkt heel anders dan hoe het binnen WPP geregeld is. Het ouderwetse model van de Britse holding lijkt Sorrell zelfs de kop te hebben gekost. Sorrell zegt in een interview met de Britse marketingvaktitel Campaign dat hij goed heeft geluisterd naar de internationale topmarketeers Keith Weed van Unilever, Marc Pritchard van Procter & Gamble en Andrew Clarke van Mars die graag op flexibele manier met bureaus willen werken.

Sorrell zegt dat de focus van S4 Capital op content, data en technologie uitstekend aansluit op waar deze CMO’s het over hebben. Zelf spreekt hij over bouwen aan ‘het platform van de toekomst’.

Deze fusie met MediaMonks is een statement en strategische keuze van schaakgrootmeester Sorrell
Igor Beuker

Gevecht met WPP

WPP is de grote verliezer in het proces. Sorrell kreeg afgelopen week de advocaten van de communicatieholding op zijn dak met de mededeling dat hij MediaMonks helemaal niet mág overnemen. Sorrell zou namelijk informatie hebben verzameld over MediaMonks terwijl hij nog bij WPP werkzaam was. 'Een schending van vertrouwelijkheidsafspraken', zegt WPP. Sorrell noemt het ‘een zwakke poging om het proces te destabiliseren’.

Igor Beuker kent Sorrell goed. Tien jaar geleden werden zijn drie bureaus (onder meer LaComunidad) overgenomen door GroupM, onderdeel van WPP. Hij heeft het spel van de afgelopen week met interesse gevolgd. ‘Ik heb het lange overnameproces meegemaakt met WPP en meerdere keren met Sorrell gesproken. Vervolgens met regelmaat met hem gewerkt in vijf jaar WPP. Je wordt niet zomaar Sir.’

Sorrell laat zich niet zomaar uit zijn eigen netwerk gooien, gaat hij door. ‘Deze fusie met MediaMonks is een statement en strategische keuze van schaakgrootmeester Sorrell. De eerste klap is een daalder waard. Met de fusie zet hij niet alleen S4 Capital op de kaart, de daadkracht en aandacht brengt hem ook geldschieters. Dat spel beheerst Sorrell als geen ander. Zo maakte hij ook hedgefund WPP groot. Door de fusie geeft hij 25 procent terug in aandelen en dat bespaart hem mogelijk 100 miljoen of meer. Het startkapitaal van S4 Capital is goed, maar redelijk beperkt voor wat Sorrell gewend is. Dat hij op z’n 73e zo strijdbaar is en weer een nieuwe startup laat groeien als kool, maakt hem een fenomeen.’

CEO Edgar Molenaars van Ogilvy Amsterdam noemt het op alle fronten een verrassende stap van MediaMonks en S4 Capital. ‘Er was al langer interesse van WPP.’

Molenaars verwacht dat Sorrell bouwt aan een Kantar-achtig netwerk. 'Daarom verrast het me dat hij eerst een creatief digitaal bureau koopt. Ik had verwacht dat hij zou beginnen met een datapartij. MediaMonks is vooral op executie gericht. Maar ik heb Sorrell hoog zitten, hij doet dit niet zomaar en denk dat er heel snel veel meer gaat volgen.‘ 

Sir Martin Sorrell
YouTube
Wij en andere WPP-bureaus blijven wel met MediaMonks werken omdat ze kwaliteit leveren en een heel goed netwerk hebben.
Edgar Molenaars - Ogilvy Amsterdam

WPP en MediaMonks

De vraag is nu of MediaMonks zichzelf niet in de vingers snijdt door voor Sorrell te kiezen en niet WPP. Veel WPP-bureaus werken immers samen met MediaMonks. Gaat de deur nu niet dicht?

MediaMonks wil die vraag zelf niet beantwoorden en verwijst naar een uitspraak van Sorrell in The Financial Times
Sir Martin ontkent dat hij wil concurreren met WPP.  In Cannes zei hij onlangs dat zijn bedrijf een 'peanut' is. Om er aan toe te voegen: 'It does occur to me that some people have peanut allergies.'

Molenaars denkt dat het niet zo’n vaart loopt met weglopende klanten. ‘Wij en andere bureaus blijven wel met MediaMonks werken omdat ze kwaliteit leveren en een heel goed netwerk hebben. Ook hebben ze veel sympathie in de markt.’

Hij sluit overigens niet uit dat WPP MediaMonks van de preferred suppliers lijst laat halen, omdat er zo’n overduidelijke dikke vinger is van Sorrell naar WPP.

Beuker verwacht dat WPP wel stappen kan ondernemen tegen Sorrell. ‘Dit is gezichtsverlies voor ze. Ook kan men een veto geven binnen het netwerk om niet meer met MediaMonks te werken. Maar ik denk dat MediaMonks het met Sorrell’s gigantische wereldwijde netwerk ook wel redt zonder de WPP-bureaus. WPP en ook GroupM hebben zelf al meer dan voldoende uitdagingen. En zonder WPP open je ook weer deuren bij andere netwerken.

Toen WPP destijds mijn drie bureaus overnam, stond ook ieder netwerk voor onze deur. Ik koos niet zozeer voor geld en WPP. Ik koos vooral voor leren van Sorrell en zijn netwerk. Dat was een strategische keuze waar ik tot in lengte van jaren nog profijt van zal hebben. Die slimheid dicht ik Victor Knaap en Wesley ter Haar ook zeer zeker toe.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie