In Cannes heeft deze week het gerenommeerde Lions Festival of Creativity plaats, waarbij ook de PR Lions worden uitgereikt. De jury heeft dit jaar de criteria aangepast. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het bureau van de 'idea creation' en de bureaus die de productie, media en PR deden. Als die betreffende campagne een Lion wint, krijgt het PR-bureau er automatisch een PR Lion voor.
De jury, onder leiding van de Nederlandse Karen van Bergen, heeft 228 campagnes op de shortlist gezet. Daaronder ook 5 Nederlandse nominaties. Dit zijn ze:
Get the Flow, Vodafone (2 nominaties)
PR: het PR Bureau, Idea/creation: DDB & Tribal Worldwide Amsterdam
Twee nominaties voor deze campagne, in de categorie Commercial Public Services en in Gebruik online platforms en apps.
Case: Van de Nederlandse kinderen stottert ongeveer 5 procent. Met deze app wil Vodafone die kinderen helpen, door spraak te trainen en het zelfvertrouwen te boosten. Dat kan met rap: het ondersteunt vloeiende spraak, geeft sturing en ritme en het vergoot de woordenschat. Doordat kinderen ook kunnen duo-rappen met elkaar, brengt het ze tegelijk met elkaar in contact
One Mission, Booking.com
PR: Cloudfactory Amsterdam, Idea creation: Cloudfactory Amsterdam
Categorie: Internal Communications & Employee Engagement
Case: Wie beter dan eigen medewerkers kunnen het gevoel en de missie van het bedrijf laten zien? Zo was het idee van het management van Booking.com die haar 14.000 medewerkers motiveerden om met GoPro camera haar eigen reizen vast te leggen.
Eneco, NK Tegenwindfietsen
PR: Being There Amsterdam, exPRtease Amsterdam, Idea creation: Being There
Categorie: live-events, festivals
Case: Het Eneco NK Tegenwindfietsen: een heroïsche fietswedstrijd op een gewone Gazelle fiets, tegen één van Hollands beroemdste fietsergernissen: de Hollandse tegenwind! Deelnemers rijden over 8,5 km op een oerdegelijke herenfiets zonder versnellingen om het hardst. Net als bij de Elfstedentocht wordt gewacht op de juiste omstandigheden. In dit geval: minimaal windkracht 7. In 2017 was het een zware editie met een wind die aantrok tot een zuidwesterstorm, met windstoten tot 110 kilometer per uur.
School for Justice, Free a girl movement
PR: J. Walter Thompson Amsterdam, Idea creation: J. Walter Thompson Amsterdam
Categorie: Charity
Case: Het Amsterdamse reclamebureau J. Walter Thompson vraagt niet alleen aandacht voor kinderprostitutie, maar doet er iets aan. Samen met de Free a Girl Movement richt het bureau een School for Justice op in India. Hier worden slachtoffers van kinderprostitutie opgeleid tot advocaten en openbaar aanklagers. Zo kunnen zij de criminelen die verantwoordelijk zijn voor hun uitbuiting vervolgen. Terwijl India de meeste minderjarige sekswerkers heeft (1,2 miljoen kinderen), is het aantal vervolgingen namelijk erg laag (slechts 55 in 2015). Lees hier het interview met bedenker Bas Korsten:
Openingsfoto: ANP