De tv-zomer, laten we komkommertijd omdopen tot experimenteertijd

Aan alle videomakers die iets nieuws gaan proberen deze zomer: doe het!

Art Rooijakkers
RTL

De zomer is echt aangebroken. Hoge temperaturen, airco’s die niet aan te slepen zijn, en ruimte op de Nederlandse tv-zenders om te experimenteren met nieuwe formats.

RTL4 startte 18 juni met een nieuwe talkshow: ‘Zomer met Art’ waarin Art Rooijakkers in een zomers decor diverse gasten ontvangt. Hij heeft iedere week een andere sidekick (zomerdate) en iedere aflevering wordt begeleid door een andere muzikale gast die zomerhits in een nieuw jasje steekt.

Na de eerste uitzending waren de kijkers op Twitter gemengd enthousiast. Van 'Leuk, fris en zomers' tot 'Geen urgentie en weinig origineel'. Tv-recensenten zijn nog niet onder de indruk na de eerste afleveringen. Het Parool spreekt over 'weinig vuurwerk' en de Volkskrant vindt dat de zomershow van Art 'te zomers' is.

De cijfers zijn ook niet goed. Een week na de eerste uitzending behaalde ‘Zomer met Art’ een diepterecord van 171.000 kijkers, zelfs onder het laagterecord van Twan Huys. Het ging wel om een extreem zwoele zomerweek en bovendien had het programma het éxtra zwaar had door het vrouwenvoetbal.

Ik ben ook nog geen groot fan van het programma, maar wel benieuwd hoe het format zich de komende weken gaat ontwikkelen. Geef de redactie en presentator een paar weken om te groeien en zichzelf uit te vinden. Ik wil nog weleens zien hoe Zomer met Art over een maand, of zelfs een jaar scoort.

Kijk naar M, de talkshow met Margriet van der Linden op NPO1. Toen zij vorig jaar startte waren de kritieken ook niet mals – zeker de reacties op Twitter waren genadeloos. Een zomer verder haalt M maar liefst 1,35 miljoen kijkers! Dat was wel de uitzending waarin Maarten van der Weijden live bij M te gast was na zijn zwem-Elfstedentocht.

Traditiegetrouw experimenteert de NPO met 3Lab in de zomerperiode. De programma’s zijn soms tenenkrommend slecht, maar er zitten ook pareltjes bij in deze experimenteerruimte. Zo komen de populaire series Rundfunk en Streetlab voort uit 3Lab. Vorig jaar werd de YouTubeserie Anne+ gemaakt over het liefdesleven van een jonge lesbienne. Deze serie groeide uit tot een internationaal succes en werd zelfs getoond op het Tribeca Film Festival in New York. Een tweede seizoen is in de maak.

Kortom: experimenteren vraagt lef, maar is super belangrijk en kan veel opleveren. Laten we de zomertijd, die ook wel bekend staat om de komkommertijd, omdopen tot experimenteertijd. Een periode waarin nieuwe formats getest kunnen worden en de tijd krijgen te ontwikkelen. Aan alle videomakers die iets nieuws gaan proberen deze zomer wil ik dus zeggen: ga zo door!

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Dave Winters
Ik probeer wel eens tv te kijken maar ik hou dat nooit lang vol. Eerst zap je allerlei ergernissen weg, weg tot je erachter komt dat er nergens iets leuks op tv is. En dan wordt het toch maar weer Netflix of Playstation als je wil bankhangen. Ik verbaas me dan ook over komkommertijd, want dat is het volgens mij het hele jaar door. Ik zie weinig zinnigs op tv, met uitzondering van voetbal. Af en toe een goed programma's als Arjen Lubach kijk ik online. Dus welk nut heeft tv dan nog?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie