De radio hitlijst, vorig jaar voor het eerst gepubliceerd en daarom tijd voor een nieuwe editie. Nu de luistercijfers over de maanden mei/juni 2021 gepubliceerd zijn, kunnen we een update maken over de winnaars en verliezers van het eerste halfjaar 2021. Ook het afgelopen halfjaar was geen standaard periode, we begonnen in een lockdown en in juni lonkte (even) de vrijheid.
De top 3
Nummer 1 – Qmusic
Een onveranderde nummer 1 positie voor Qmusic. Was 2020 al het jaar voor deze zender, men gaat vrolijk door met groeien. By far marktleider in 20-49 met een aandeel van boven de 20 procent en hard op weg om ook de overall marktleider te worden. De vraag is niet of men die nummer 1 positie gaat behalen, de vraag is meer wanneer.
Nummer 2 – 100%NL
Een beetje in de luwte wellicht, maar razend knap hoe deze zender continu weet te groeien in de wat jongere doelgroepen. En dat zonder mega marketingbudget. Geen enkele maand in 20-49 en 25-54 jaar een daling ten opzichte van vorig jaar, maar vooral groene cijfers. Vorig jaar ex aequo op nummer 3, nu met stip naar nummer 2.
Nummer 3 – ex aequo Kink en NPO Radio 5
Kink weet ondanks de beperktere ontvangstmogelijkheden iedere maand verder te stijgen ten opzichte van vorig jaar. Denk dat men vooral ook heel blij zal zijn met het weekbereik, in de laatste meting bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar dezelfde periode (toen 118.000 personen, nu 206.000 personen).
NPO Radio 5 blijft ook maar doorgroeien en is zeker voor de groep ‘meest kapitaalkrachtigen van Nederland’ inmiddels een onmisbare zender geworden.
De onderste regionen
Nummer 1 – Radio 538
Iedere maand rode cijfers ten opzichte van vorig jaar, zowel bij 10+ als bij 20-49 jaar. Men weet het tij maar niet te keren, de laagste scores in twintig jaar tijd. Dit moet inmiddels een hoofdpijndossier bij Talpa Network worden.
Nummer 2 – NPO Radio2
Nog wel overall de nummer 1 zender van Nederland maar zit momenteel ook in een lastige situatie. Het vertrek van boegbeeld 1 (Rob Stenders) en de ziekte van boegbeeld 2 (Ruud de Wild pas in september terug op de zender) betekent dat het ijzersterke blok in de middag er niet meer is. Het wordt interessant om te kijken of de nieuwe programmering na een aantal maanden zal aanslaan en men weet te stabiliseren.
Tipparade
Tot slot de tipparade; gaat het ‘vernieuwde’ Radio Veronica de lijst halen? Vrijheid voor het duo Rob Stenders en Caroline Brouwer met een veel bredere en avontuurlijke playlist. Gaat dit eindelijk Veronica van een wat kleurloze zender weer ‘smoel’ geven?
Twee gevaren: de ochtendshow Veronica Inside kan wel een vreemde eend in de bijt worden qua muziek en hoeveelheid gesproken woord, vergeleken met de rest van de dag. En de weekendprogrammering is wat minder toegankelijk, meer voor kleinere/specifiekere doelgroep.
Evert Bronkhorst is strategy director dentsu
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!