Zonder veel te zweten: Converteren van post naar e-mail


Voor veel bedrijven is de focus in marketing inmiddels online. Eén van de aanleidingen is vaak kostenbesparing. Wanneer je als organisatie meer online wilt gaan doen, is e-mail één van de meest belangrijke kanalen om ingericht te hebben. Met e-mail kun je gedrag beïnvloeden en de ontvanger sturen waar je hem of haar hebben wilt. En als je wilt dat je klant online gaat moet je dat zelf ook zo veel mogelijk doen in je communicatie.
Eén van de uitdagingen die organisaties vaak zien is: hoe krijg ik mijn ontvanger van offline naar online? Terwijl dit eigenlijk veel minder zweten is dan vooraf wordt verwacht, de ontvanger vindt het prima om zijn print-uitingen voortaan per e-mail te krijgen.
De bereidwilligheid om een e-mailadres af te geven bij een klant die nu vooral post ontvangt is groot. In een recente case bij Wellnessresort Thermen Bussloo zie je dat een actie om de ontvangers van het offline magazine te vragen om hun e-mailadres door te geven tot goede conversie leidt van meer dan 20%. Juist de goede onderbouwing en uitleg, concreet aanbod doen en uitleggen wat het voordeel is voor de ontvanger maakte de actie succesvol. Natuurlijk is er verlies en bereik je nu minder mensen, maar dit is ook een mooi moment geweest om te zien wie nu echt je trouwe klanten zijn. En wie er zitten te wachten op dergelijke acties en uitingen. Het resultaat is ook zeer goed converterende e-mailings. Openratio’s en klikratio’s zijn ver boven benchmark en het aantal bezoekers n.a.v. de uitingen is gelijk gebleven. Dit tegen veel lagere kosten en met de optie meer persoonlijk te doen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe ontvanger is dus zeker bereid via e-mail te communiceren en de switch naar online te maken. E-mail is meer en meer een geaccepteerd kanaal. Belangrijk is wel goed na te denken over je strategie en invulling: bepaal goed de what’s in it for me voor de ontvanger en benut de kracht van het kanaal daarbij: persoonlijker, meer contactmomenten (in totaal, niet per ontvanger) en met content op maat op basis van gedrag, profiel en voorkeuren. In deze case kun je meer achtergrond informatie vinden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid