Overslaan en naar de inhoud gaan

Yaaaadvertising!

Na twee jaar voetjevrijen zijn ze eruit. Microsoft technologie wordt de basis van Yahoo, terwijl het klassieke internetpowerhouse zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na twee jaar voetjevrijen zijn ze eruit. Microsoft technologie wordt de basis van Yahoo, terwijl het klassieke internetpowerhouse zich reorganiseert tot advertentieverkoper. Het wordt een 'shared revenue' samenwerking, zonder overnamesom/aanbetaling, maar waar Microsoft 88% van de inkomsten uit door Yahoo beheerde sites gaat afdragen. Het zal 4-8 maanden gaat duren voordat je iets van resultaten aan beide kanten ziet. De volledige integratie gaat twee jaar duren. Even door de rook heen prikken en inzoomen op diverse onderdelen.

related partner content for mobile comes here

1. Searchmonkey / Hadoop wordt BING
Microsoft's Bing gaat Yahoo's Searchmonkey vervangen. Formeel zeggen ze dat de technologieën gaan fuseren, maar dat zie ik echt niet gebeuren, omdat de technologie en cultuur zo verschillend is. Exit ook Hadoop, de kern van het Yahoo platform en gemaakt om grote hoeveelheden data te verwerken. Een kopie van Google technologie, met als meest in het oog springende verschillen dat het Open Source is en een betere performance heeft. Bovendien wordt Hadoop ook met toenemend succes door Yahoo weggezet bij andere online spelers. Oa. Amazon en Facebook maken er gebruik van. Boeiend om te zien wat Yahoo hiermee gaat doen.

2. Techniek --> advertenties
Yahoo was altijd een innovatieve technische club ... was. Het wordt nu een advertentieverkoper die zich gaat richten op content. Als Yahoo engineer kun je dus kiezen om te gaan vechten voor één van de paar technische vacatures die over blijven bij Yahoo, de stap naar Microsoft maken of een nieuwe baan gaan zoeken op een moment waarop zelfs Google gestopt is met werven ...

3. Apache
Het is de meestgebruikte webserver op internet en Yahoo is zijn grootste supporter. Goeie strategische zet van Microsoft ...

4. Maar het gaat om marktaandeel
Samen doen Microsoft en Yahoo wereldwijd ca. 25% marktaandeel en zijn zo voor adverteerders wellicht een leuk alternatief, maar als de zoekresultaten niet brengen wat ze moeten brengen, dan zit er weinig vooruitgang in. Voorlopig haalt Bing geen gebruikers weg bij 'lean and mean' Google, maar bij de rich content portal 'Yahoo'. Juist daar zit de kritische massa niet.
Met een kwart marktaandeel zijn ze op papier een leuk alternatief voor Google en dus voor adverteerders een extra wapen om de tarieven bij Google onder druk te zetten. Wellicht dat dit op korte termijn invloed heeft.

5. Onafhankelijkheid ruilen voor besparingen
Dat geldt primair voor Yahoo. De club worstelt na jaren van aankopen nog altijd met technische integratieproblemen, omdat techneuten er primair voor de zoekmachine zijn. Met de zoektechnologie geoutsourced, kan Yahoo de bulk van zijn engineers naar huis sturen en met de rest nadruk leggen op de intergratie van zijn diensten (Flicr, Mail, Finance, etc). Het maakt Yahoo op korte termijn mogelijk (beperkt) winstgevend, maar daar leveren ze onafhankelijkheid voor in omdat ze technologisch vast komen te zitten aan Microsoft.

-

Volgens Yahoo CEO Carol Bartz miste haar club focus en is dit een goede deal, omdat het Yahoo lucht geeft om zichzelf opnieuw uit te vinden. Interessante gedachte. Concreet gaat Yahoo zich voor 10 jaar technologisch gezien vastknopen aan Microsoft en in die tijd zal het zich moeten reorganiseren tot een contentpartij die geld gaat verdienen met advertenties. Eerder kozen Netscape en AOL voor zo'n businessmodel en dat pakte niet goed uit. Vandaar dat de markt teleurgesteld reageerde, want het aandeel Yahoo leverde fors in.

Voor de integratie nemen ze twee jaar. Daarin kan veel gebeuren en het is maar de vraag of ze die planning gaan redden. Microsoft is traditioneel niet goed met deadlines en cultureel gezien zijn Microsoft en Yahoo van een andere planeet. Yahoo is de hippe Open Source spring in het veld, terwijl Microsoft meer wegheeft van een geheimzinnige stoffige diesel. Goeie Yahoos willen bij Microsoft niet werken en hebben waarschijnlijk hun heil elders al gezocht. Die-hards zullen de komende maanden om zich heen gaan kijken, dus dat belooft een heuse kwaliteitsimpuls voor de vele krabbelende startups.

Voor Microsoft lijkt de deal goed, hoewel beleggers moeizaam reageerden (0,7% winst naar $23,63). Ze lopen weinig risico en krijgen toegang tot alle klanten van Yahoo. Google is wellicht de meest populaire zoekmachine, maar Yahoo de meest populaire internetbestemming. Een 'powerd by Bing' button op de Yahoo sites, geeft Microsoft's nieuwe zoekmachine in ieder geval wat meer exposure. En passant zetten ze diverse Open Source projecten een hak en geven ze onderhandelaars een middel om tarieven bij de directe concurrent onder druk te zetten.

Toch is de grote winnaar voor mij Google. Juist op het moment dat ze met haar grootste online tool ooit lanceert, zullen de twee grootste concurrenten focus op interne integratie problemen hebben. Beleggers reageerden nauwelijks, want Google leverde minder dan 1% in (naar $435,59). Google huilt openlijk krokodillentranen, maar moet lachen in zijn vuistje.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in