Overslaan en naar de inhoud gaan

'Publieke omroepen uitwisselbaar'

De publieke omroepen lijken veel op elkaar: kijkers weten niet welke programma’s bij welke omroep horen, zo blijkt uit een onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt De Telegraaf. Ook de uitgangspunten van de zendgemachtigden zijn niet altijd even helder, meldt de aspirant publieke omroep. Bureau Consumenten Onderzoek hield namens WNL een enquête onder 678 personen. De resultaten komen WNL uiteraard goed uit.

related partner content for mobile comes here

Volgens de onderzoekers is het opvallend dat slechts 30 procent vanwege de grondbeginselen lid is geworden van een bepaalde omroep. Alle overige ondervraagden hebben voor het lidmaatschap gekozen om bijvoorbeeld het omroepblad of de kwaliteit van bepaalde programma’s.

Minder dan een op de zes weet de uitgangspunten van de VPRO, Tros, Vara en Avro aan te wijzen op een lijst van grondbeginselen van de verschillende omroepen. Bij de NCRV, LLiNK en NPS is dat minder dan de helft. Met de basis van de EO, MAX en BNN is ruim 80 procent van de ondervraagden bekend, KRO en NOS zitten rond de 70 procent.

De uitzendingen van BNN en EO scoren het hoogst wat herkenbaarheid betreft. Gemiddeld vindt slechts 22 procent van de ondervraagden dat programma’s van een bepaalde publieke omroep alleen bij deze organisatie passen. De respondenten vinden Een tegen 100 niet bij het gedachtegoed van de NCRV passen en Ik vertrek niet bij de Tros. Shouf Shouf en Per seconde wijzer worden aangeduit als geen typische Vara-programma’s. De Wereld Draait Door is dat juist wel, aldus het onderzoek. Het KRO-programma Bij ons in de PC past volgens 87 procent net zo goed of zelfs beter bij een andere omroep.

Fons van Westerloo, voorzitter van WNL, reageert in De Telegraaf: 'Dit onderzoek bevestigt dat er behoefte is aan omroepen met een heldere signatuur. Zo was het bestel ook ooit bedoeld.'

Bron: De Telegraaf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in