Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkloze art director bezorgt gepersonaliseerde bloody mary’s bij reclamebureaus

Jessica Stahl wil op deze manier de aandacht trekken van potentiële werkgevers
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Amerikaanse art director Jessica Stahl was het zat om sollicitatiebrieven te schrijven. Ze bedacht een creatievere om onder de aandacht van potentiële werkgevers te komen: ze maakte persoonlijke cocktails voor creative directors en bezorgde die zelf bij het bureau.

related partner content for mobile comes here

7AM & Sunny, Eyes Wied Open en Anom-alary


Ze maakte vijf verschillende bloody marys, tomaat-wodkacocktails die officieus bekend staan als 'remedie' tegen een kater (of het echt werkt en of het verstandig is om je kater te bestrijden met meer alcohol, valt te betwijfelen). Ieder Bloody is vernoemd naar een Amsterdams bureau. Zo maakte ze de 7AM & Sunny voor bureau 72andsunny, de Eyes Wied Open voor Wieden+kennedy en Anom-alary voor Anomaly.

Ze maakte vijf verschillende bloody marys, tomaat-wodkacocktails die officieus bekend staan als 'remedie' tegen een kater (of het echt werkt en of het verstandig is om je kater te bestrijden met meer alcohol, valt te betwijfelen). Ieder Bloody is vernoemd naar een Amsterdams bureau. Zo maakte ze de 7AM & Sunny voor bureau 72andsunny, de Eyes Wied Open voor Wieden+kennedy en Anom-alary voor Anomaly.

'Laten zien wat ik kan'


Stahl: ‘Het duurt een stuk langer dan verwacht om werk te vinden in Amsterdam, zeker omdat ik nog niet zoveel mensen ken. Ik besloot te stoppen met mails sturen en te doen waar ik van houd: dingen maken. Het doel van dit project is iets waardevols geven aan creatieve directies en tegelijkertijd laten zien wat ik in mijn mars heb. Uiteindelijk hoop ik zo een baan te vinden.’

Stahl: ‘Het duurt een stuk langer dan verwacht om werk te vinden in Amsterdam, zeker omdat ik nog niet zoveel mensen ken. Ik besloot te stoppen met mails sturen en te doen waar ik van houd: dingen maken. Het doel van dit project is iets waardevols geven aan creatieve directies en tegelijkertijd laten zien wat ik in mijn mars heb. Uiteindelijk hoop ik zo een baan te vinden.’

Drinkgewoontes van Nederlandse creatieven


De Amerikaanse kwam op het idee voor de bloody mary’s door eens goed te kijken naar de drinkgewoontes van Nederlandse creatieven. Stahl: ‘Ik zag een probleem: ze houden van borrelen, maar brainstormen met een kater is geen pretje. Ik ontdekte dat de klassieke katerremedie, de bloody mary, in Amsterdam niet zo bekend is. Ik ben niet alleen creatief, maar ook goed in cocktails mixen. Zo ontstond het idee voor de actie ‘Bloody Creative’.’

De Amerikaanse kwam op het idee voor de bloody mary’s door eens goed te kijken naar de drinkgewoontes van Nederlandse creatieven. Stahl: ‘Ik zag een probleem: ze houden van borrelen, maar brainstormen met een kater is geen pretje. Ik ontdekte dat de klassieke katerremedie, de bloody mary, in Amsterdam niet zo bekend is. Ik ben niet alleen creatief, maar ook goed in cocktails mixen. Zo ontstond het idee voor de actie ‘Bloody Creative’.’

Ze verdiepte zich in de cultuur, het werk en de geschiedenis van ieder bureau en maakte op basis daarvan een persoonlijke bloodymarymix. ‘180 Amsterdam is bijvoorbeeld gevestigd in een oud pand van de Nederlandse Oost-Indische Compagnie. Daarom kreeg hun drankje een Indonesische twist.’

Van verpakking tot website


Behalve de mixdrankjes, ontwierp ze de verpakking (apothekersflesjes) en een online campagne met foto’s, stop-motion-animatie, een Instagramaccount en een website getbloodycreative.com. Stahl: ‘Het was een ‘one-woman show’, ik heb alles zelf gedaan. Het was een enorme uitdaging, maar dit maakte het project ook heel interessant en leerzaam.’

getbloodycreative.com. Stahl: ‘Het was een ‘one-woman show’, ik heb alles zelf gedaan. Het was een enorme uitdaging, maar dit maakte het project ook heel interessant en leerzaam.’

. Stahl: ‘Het was een ‘one-woman show’, ik heb alles zelf gedaan. Het was een enorme uitdaging, maar dit maakte het project ook heel interessant en leerzaam.’

 

 

Uitgenodigd voor gesprekken


Afgelopen dinsdag bezorgde ze de cocktails persoonlijk bij de bureaus. ‘De reacties waren heel positief’, vertelt ze. ‘Ik ben zelfs uitgenodigd voor een aantal gesprekken.’

Afgelopen dinsdag bezorgde ze de cocktails persoonlijk bij de bureaus. ‘De reacties waren heel positief’, vertelt ze. ‘Ik ben zelfs uitgenodigd voor een aantal gesprekken.’

Foto: Martin Peters Ginsborg (uitvoerend creatief directeur) en Jordan Shevell (hoofd design) van Anomaly met hun cocktail. Stahl: ‘De Anomalary is een bloody mary met een subtiele hint van geroosterde knoflook. De zwarte kleur komt van inktvisinkt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in