Overslaan en naar de inhoud gaan

Operationele winst Sanoma/SBS stijgt verder in eerste kwartaal

Sanoma in Nederland en België zag haar operationele EBIT stijgen naar 9,3 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat was in het eerste kwartaal van 2016 nog 7,4 miljoen. De stijging is vooral een gevolg van 'een goede kostenbeheersing' die in het bijzonder de resultaten in print en online verbeterde. 

related partner content for mobile comes here

De omzet daalde naar 168,1 miljoen (2016: 175,6 miljoen) door seizoensinvloeden op de advertentiemarkt (Pasen viel dit jaar bijvoorbeeld in het tweede kwartaal). De Belgische markt blijft achter in advertentiemarktontwikkeling en in de verkoop van losse nummers. De advertentieomzet van SBS werd beïnvloed door de negatieve ontwikkeling van de Nederlandse tv-advertentiemarkt. De dalende trend in lineair kijkgedrag zwakte volgens Sanoma/SBS iets af in de afgelopen maanden. 

'Tevreden over de resultaten'


Peter de Mönnink, CEO Sanoma/SBS: ‘Ondanks de lichte daling in advertentieomzet zijn wij tevreden over de resultaten van ons portfolio. De crossmediale ontwikkeling van onze sterke merken blijft centraal staan dit jaar met een nadrukkelijke focus op het gebied van video en data zowel online als op televisie.’ 

CEO Sanoma/SBS: ‘Ondanks de lichte daling in advertentieomzet zijn wij tevreden over de resultaten van ons portfolio. De crossmediale ontwikkeling van onze sterke merken blijft centraal staan dit jaar met een nadrukkelijke focus op het gebied van video en data zowel online als op televisie.’ 

Resultaten moederbedrijf Sanoma


Sanoma zag in het eerste kwartaal haar winst wederom verbeteren. De operationele EBIT verbeterde naar 11,4 miljoen (2016: 1,9 miljoen). Die toename kwam vooral voort uit de Finse media-activiteiten. De verbetering in resultaat is het gevolg van voortdurende kostenbeheersing en eenmalige aanpassingen. 

Sanoma zag in het eerste kwartaal haar winst wederom verbeteren. De operationele EBIT verbeterde naar 11,4 miljoen (2016: 1,9 miljoen). Die toename kwam vooral voort uit de Finse media-activiteiten. De verbetering in resultaat is het gevolg van voortdurende kostenbeheersing en eenmalige aanpassingen. 

Verkoop SBS


Op 10 april kondigde Sanoma Corporation aan haar meerderheidsbelang in SBS te verkopen aan mede-aandeelhouder Talpa. Na deze aankondiging zijn alle activa en passiva in verband met SBS opnieuw geclassificeerd als ’aangehouden voor verkoop’.

Dit resulteert in een non-cash kapitaalverlies voor Sanoma, dat het resultaat van het eerste kwartaal heeft beïnvloed. De hoogte van het kapitaalverlies wordt bepaald door de 100 procent consolidatie (ondanks het 67 procent aandeelhouderschap van Sanoma). Het gaat om een - uiteraard - forse afschrijving van 423 miljoen euro. Naar verwachting wordt deze transactie in het derde kwartaal afgerond.



Dit resulteert in een non-cash kapitaalverlies voor Sanoma, dat het resultaat van het eerste kwartaal heeft beïnvloed. De hoogte van het kapitaalverlies wordt bepaald door de 100 procent consolidatie (ondanks het 67 procent aandeelhouderschap van Sanoma). Het gaat om een - uiteraard - forse afschrijving van 423 miljoen euro. Naar verwachting wordt deze transactie in het derde kwartaal afgerond.

Dit resulteert in een non-cash kapitaalverlies voor Sanoma, dat het resultaat van het eerste kwartaal heeft beïnvloed. De hoogte van het kapitaalverlies wordt bepaald door de 100 procent consolidatie (ondanks het 67 procent aandeelhouderschap van Sanoma). Het gaat om een - uiteraard - forse afschrijving van 423 miljoen euro. Naar verwachting wordt deze transactie in het derde kwartaal afgerond.

Door de voorgenomen verkoop van SBS en de aanhoudende sterke resultaten in de Finse media business heeft Sanoma haar vooruitzicht voor 2017 op 10 april positief bijgesteld en verwacht dit jaar meer dan 10 procent EBIT marge te zullen maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in