Wereldmerk Manchester United
In de afgelopen tien jaar zijn steeds meer voetbalclubs niet alleen terug te vinden in de voetbaluitslagen maar ook beursgenoteerd. Steeds hogere transferbedragen aan de ene kant en gigantische mediazendrechten aan de andere kant bliezen de business op. En hoewel het niet zo goed gaat met de aandelen van Manchester United – en die van veel andere voetbalclubs - maakt het bedrijf meer winst dan ooit. Man U is uitgegroeid tot een van de grote wereldmerken. Van de 50 miljoen fans wonen er 30 miljoen in Azië. Het bedrijf slaagt erin, meer dan andere sportgiganten, om de business uit te breiden. Er komt geld binnen uit kaartververkoop, zendrechten en merchandising, sponsoring en het verhuren van de eigen faciliteiten. Gezien het enorme aantal fans is merchandising de weg om de inkomsten nog verder te laten groeien. Terwijl er nu voor elke fan ongeveer 5 pond binnenkomt, rekent Kenyon, de CEO van Man U, zich rijk door te bedenken dat dat bedrag best kan verdubbelen. Hij is als een razende over de hele wereld zaken aan het opstarten: Man U megastores met merchandising spulletjes en een keten van Reds Cafes in Azië; betaalde tv en plannen voor mobiele marketing; deals met partners variërend van Nike tot Ladbroke’s, Terre Lycos en de bank van Schotland.
<#FONT SIZE=1>Bron: Forbes Global<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid