Visionair leiderschap essentieel voor wereldmarketeers


Het meest wezenlijke aspect van de Interface case vind ik het visionair leiderschap dat Anderson getoond heeft. Begin jaren '90 realiseerde hij dat de manier waarop zijn bedrijf tot dat moment opereerde, in zijn eigen woorden door de aarde te “plunderen”, niet langer kon. Een passage uit het boek 'Ecology of commerce' zorgde voor een life changing moment, een paradigmashift in zijn denken. Hij formuleerde een ambitieuze visie om binnen 20 jaar de negatieve impact op het milieu te reduceren tot nul. Later werd dit Mission Zero gedoopt.
Het krachtige van een grote ambitie als Mission Zero is dat zoiets het uiterste vergt van de creativiteit en doorzettingsvermogens van een organisatie. Anderson zelf noemde het “climbing Mount sustainability”. Een heldere visie en een ambitieus eindpunt geeft ruimte voor iedereen in de organisatie om zijn eigen bijdrage te leveren. Bovendien zorgt het ervoor dat men sneller tot resultaten komt die anders niet gehaald zouden worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAnderson heeft ook bewezen dat duurzaamheid niet ten koste gaat van de business, maar juist waarde creëert. Mission Zero was een inspiratiebron voor enorme besparingen, innovatie en klantloyaliteit.
Het bedrijfsleven heeft meer visionaire leiders nodig zoals Anderson. Mensen die marketing, innovatie en duurzaamheid met elkaar verbinden: wereldmarketeers die met hun business een betere wereld willen creëren! Voel jij je aangesproken? Sluit je dan bij ons aan of geef aan wie jij een voorbeeld vindt van visionair duurzaam leiderschap.
www.interfaceglobal.com/
www.bol.com
www.youtube.com
www.interfaceflor.eu
Onder NIMA-vlag zijn we met een aantal marketeers een beweging (event, onderzoek, publicaties, educatieprogramma) gestart voor de nieuwe marketeer. Marketing, innovatie en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via deze blog willen we in de aanloop naar het event New Buzz interviews posten, maar ook mensen uitnodigen ons te laten weten welke vraag hen het meeste bezig houdt. Ook zijn we op zoek naar inspirerende mensen. Voel je je geroepen?
Deze blogpost is geschreven door:
Jeroen Meijering
Partner, b-open – building better brands for a better world
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid