Overslaan en naar de inhoud gaan

Visionair leiderschap essentieel voor wereldmarketeers

Afgelopen week overleed Ray Anderson, oprichter en chairman van Interface, fabrikant van tapijttegels, en één van de meest gelauwerde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het meest wezenlijke aspect van de Interface case vind ik het visionair leiderschap dat Anderson getoond heeft. Begin jaren '90 realiseerde hij dat de manier waarop zijn bedrijf tot dat moment opereerde, in zijn eigen woorden door de aarde te “plunderen”, niet langer kon. Een passage uit het boek 'Ecology of commerce' zorgde voor een life changing moment, een paradigmashift in zijn denken. Hij formuleerde een ambitieuze visie om binnen 20 jaar de negatieve impact op het milieu te reduceren tot nul. Later werd dit Mission Zero gedoopt.

related partner content for mobile comes here

Het krachtige van een grote ambitie als Mission Zero is dat zoiets het uiterste vergt van de creativiteit en doorzettingsvermogens van een organisatie. Anderson zelf noemde het “climbing Mount sustainability”. Een heldere visie en een ambitieus eindpunt geeft ruimte voor iedereen in de organisatie om zijn eigen bijdrage te leveren. Bovendien zorgt het ervoor dat men sneller tot resultaten komt die anders niet gehaald zouden worden.

Anderson heeft ook bewezen dat duurzaamheid niet ten koste gaat van de business, maar juist waarde creëert. Mission Zero was een inspiratiebron voor enorme besparingen, innovatie en klantloyaliteit.

Het bedrijfsleven heeft meer visionaire leiders nodig zoals Anderson. Mensen die marketing, innovatie en duurzaamheid met elkaar verbinden: wereldmarketeers die met hun business een betere wereld willen creëren! Voel jij je aangesproken? Sluit je dan bij ons aan of geef aan wie jij een voorbeeld vindt van visionair duurzaam leiderschap.



Onder NIMA-vlag zijn we met een aantal marketeers een beweging (event, onderzoek, publicaties, educatieprogramma) gestart voor de nieuwe marketeer. Marketing, innovatie en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via deze blog willen we in de aanloop naar het event New Buzz interviews posten, maar ook mensen uitnodigen ons te laten weten welke vraag hen het meeste bezig houdt. Ook zijn we op zoek naar inspirerende mensen. Voel je je geroepen?

Deze blogpost is geschreven door:
Jeroen Meijering
Partner, b-open – building better brands for a better world

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in