Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel energiebedrijven negatief in Google

Wanneer je googelt op de Nederlandse Energie Maatschappij, Energie Direct en Oxxio, kom je in de eerste resultaten vooral klachten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de bedrijven in kwestie zijn zulke zoekresultaten natuurlijk slechte reclame. Van de 23 onderzochte bedrijven is De Nederlandse Energie Maatschappij er het slechtst aan toe. Bij dit bedrijf zijn in Google maar liefst acht van de tien zoekresultaten op de eerste pagina negatief.

related partner content for mobile comes here

In de top 3 staan verder Energie Direct en Oxxio, met respectievelijk zeven en zes negatieve zoekresultaten wanneer wordt gezocht op de naam van deze bedrijven.

Ook Natasja Froger, ‘het gezicht’ van De Nederlandse Energie Maatschappij, is niet meer veilig. Zoeken op haar naam levert inmiddels minder florissante resultaten op in de zoekmachine.

Niet alleen energiebedrijven hebben last van negatieve zoekresultaten. Ook aanbieders van telefonie, internetproviders, leningverstrekkers, touroperators en andere bedrijven kampen met dit probleem.

Belangrijke oorzaak van deze trend is het groeiende aantal consumenten dat klachten achterlaat op fora en vergelijkingswebsites. Een deel van die klachten verschijnt vervolgens in Google en kan potentiële klanten afschrikken. Aangezien meer dan 95 procent van de internetgebruikers deze zoekmachine gebruikt bij het surfen op internet, is de impact van dergelijke zoekresultaten groot.

Methodiek

Voor 23 Nederlandse energiebedrijven is gekeken naar de eerste tien zoekresultaten in Google (de eerste pagina), die verschijnen als op de merknaam wordt gezocht.Per zoekresultaat is bepaald of deze neutraal, negatief, positief of niet gerelateerd was. Dit laatste betekent dat het zoekresultaat niets te maken heeft met het gezochte energiebedrijf. Bij het beoordelen van het type zoekresultaat is in eerste instantie gekeken naar het resultaat zoals dat direct in Google zichtbaar is. Daarnaast is ook de informatie op de daadwerkelijke pagina meegenomen. Op basis van beiden is vervolgens één van de vier ‘labels’ toegekend.

Het onderzoek naar energiebedrijven is uitgevoerd in het kader van het rapport over online reputatie management dat kan worden op de website van Tribal Internet Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in