Veel energiebedrijven negatief in Google
Voor de bedrijven in kwestie zijn zulke zoekresultaten natuurlijk slechte reclame. Van de 23 onderzochte bedrijven is De Nederlandse Energie Maatschappij er het slechtst aan toe. Bij dit bedrijf zijn in Google maar liefst acht van de tien zoekresultaten op de eerste pagina negatief.
In de top 3 staan verder Energie Direct en Oxxio, met respectievelijk zeven en zes negatieve zoekresultaten wanneer wordt gezocht op de naam van deze bedrijven.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOok Natasja Froger, ‘het gezicht’ van De Nederlandse Energie Maatschappij, is niet meer veilig. Zoeken op haar naam levert inmiddels minder florissante resultaten op in de zoekmachine.
Niet alleen energiebedrijven hebben last van negatieve zoekresultaten. Ook aanbieders van telefonie, internetproviders, leningverstrekkers, touroperators en andere bedrijven kampen met dit probleem.
Belangrijke oorzaak van deze trend is het groeiende aantal consumenten dat klachten achterlaat op fora en vergelijkingswebsites. Een deel van die klachten verschijnt vervolgens in Google en kan potentiële klanten afschrikken. Aangezien meer dan 95 procent van de internetgebruikers deze zoekmachine gebruikt bij het surfen op internet, is de impact van dergelijke zoekresultaten groot.
Methodiek
Voor 23 Nederlandse energiebedrijven is gekeken naar de eerste tien zoekresultaten in Google (de eerste pagina), die verschijnen als op de merknaam wordt gezocht.Per zoekresultaat is bepaald of deze neutraal, negatief, positief of niet gerelateerd was. Dit laatste betekent dat het zoekresultaat niets te maken heeft met het gezochte energiebedrijf. Bij het beoordelen van het type zoekresultaat is in eerste instantie gekeken naar het resultaat zoals dat direct in Google zichtbaar is. Daarnaast is ook de informatie op de daadwerkelijke pagina meegenomen. Op basis van beiden is vervolgens één van de vier ‘labels’ toegekend.
Het onderzoek naar energiebedrijven is uitgevoerd in het kader van het rapport over online reputatie management dat kan worden gedownload op de website van Tribal Internet Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid