Overslaan en naar de inhoud gaan

Google wil praten over gezamenlijk afmeldsysteem

Google is bereid om met andere partijen te praten over een gezamenlijke aanpak ten aanzien van de Ads Preference Manager.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door het gedrag van de internetgebruiker te volgen binnen het Google Content netwerk, bouwt Google een profiel dat adverteerders kunnen gebruiken om banners te vertonen op basis van vertoonde interesse van gebruikers. In principe wrodt iedere internetgebruiker automatisch ingedeeld binnen een interesseprofiel. Google biedt - vooralsnog als enige online exploitant - echter wel de mogelijkheid om dit profíel aan te passen met de Ads Preference Manager. Uitschakelen van het volgsysteem kan ook door het downloaden van een plug-in.

related partner content for mobile comes here

In de vandaag verschenen uitgave van Adformatie uit Rick van der Heijden, voorzitter van de taskforce behavioural targeting van het IAB, kritiek op de door Google gelanceerde 'digitale ja-nee sticker'. Hoewel hij het afmeldsysteem op zich toejuicht, ziet hij het als een bezwaar dat Google deze alleen voor het eigen netwerk aanbiedt. Daardoor dreigt het risico van verschippering als ook andere partijen een dergelijke service aanbieden. Liever zou Van der Heijden een overkoepelend systeem zien dat breed gedragen wordt door de branche.

Anoek Eckhardt, woordvoerder van Google Nederland, laat weten dat Google bereid is tot overleg met andere partijen. Een gezamenlijke aanpak ten aanzien van de Ads Preference Manager heeft wat haar betreft voordelen 'in termen van transparantie en keuze voor gebruikers'. Overigens merkt ze op dat Google voor de opt-out plug in al een opensource oplossing heeft ontwikkeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in