Sponsoring schaadt imago in mindere tijden
32 procent van de Amerikaanse consumenten zegt minder aandacht aan sponsorboodschappen te besteden dan een jaar geleden. 62 procent zou willen dat bedrijven die in financiële moeilijkheden zitten, minder geld aan sponsoring besteden (62 procent). Dit komt naar voren uit onderzoek van Performance Research.
Met name bedrijven die extra geld van de overheid ontvangen zouden liever een tijdlang minder geld aan sportsponsoring moeten besteden, zegt 68 procent.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta69 procent van de respondenten zegt dat ze een lagere dunk hebben van bedrijven dan een jaar geleden. De meerderheid gelooft niet dat sponsoring van sport en cultuur zou helpen om deze mening te veranderen.
Slechts 13 procent zou het waarderen als een bedrijf hun favoriete sportevenement sponsort, 26 procent zou het juist waarderen als een bedrijf de sponsoring vermindert. Voor 61 procent heeft meer of minder sponsoren geen invloed op hun mening over corporate Amerika.
Bij sponsoring van kunst en cultuur denkt 20 procent dat dit hun mening over bedrijven positief zal beïnvloeden, 20 procent denkt juist van niet.Bij sponsoring van goede doelen denkt 41 procent dat het zal helpen bij een positieve beeldvorming, 12 procent niet.
Consumenten zeggen zelf ook minder uit te geven aan sport en culturele activiteiten. In vergelijking met vorig jaar koopt 67 procent even geen kaartje voor een sportevenement, of voor een cultureel evenement (64 procent). 55 procent geeft even geen geld aan zijn of haar favoriete goede doel.
Sector van belang
De sector waarin het bedrijf opereert, speelt ook een rol bij de houding van de consument ten opzichte van sponsoring. De bedrijven in de sectoren die het meest onder vuur liggen (banken, investeerders, automotive) zouden het ‘slecht doen’ als sponsor (respectievelijk 37, 36 en 30 procent heeft hier geen vertrouwen in). Slechts 10 procent zou wel sponsoring willen zien van bedrijven uit deze sectoren.
Volgens de meeste respondenten kunnen bedrijven op dit moment het beste een bescheiden en financieel conservatief imago hebben.
- 74 procent van de respondenten denkt meer aan bewuste corporate bestedingen dan ooit tevoren
- 69 procent vindt dat er meer restricties moeten zijn voor de sponsorbestedingen van bedrijven die overheidssteun ontvangen
- 64 procent denkt dat het meer dan ooit belangrijk is dat bedrijven zich nederig opstellen
- 64 procent zou onder de indruk zijn wanneer men zou horen dat bedrijven snijden in corporate sponsoring
Stabiele bedrijven hoeven juist niet te stoppen met sportsponsoring, zo zegt 77 procent van de ondervraagden. In het geval van kunst en cultuursponsoring ligt dat percentage op 79 procent, en voor goede doelen is dat 84 procent.
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid