Overslaan en naar de inhoud gaan

PvdA: kijkersgeld voor reclame absurd

Kijkers betalen indirect voor reclame op televisie. De PvdA noemt dat absurd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

PvdA-Kamerlid Martijn van Dam wil dat minister Ronald Plasterk (Media) de Mediawet aanpast. De Stichting ter incasso van commercial kabelgelden (Tick) int jaarlijks geld bij de kabelbedrijven namens auteursrechthebbenden. 'Het is absurd dat de kijkers betalen voor reclame. Men mag al blij zijn als ze blijven kijken en niet wegzappen', aldus Van Dam, die op de kwestie werd geattendeerd door een auteursrechtdeskundige.

related partner content for mobile comes here

De politicus gaat de zaak donderdag tijdens het debat over de Mediawet aankaarten bij Plasterk. 'Ik neem aan dat de hele Kamer dit belachelijk vindt. Het maakt niet uit hoe het wordt geregeld, als het maar wordt geregeld.' Volgens een woordvoerster van Tick is er gewoon een regeling met de kabelaars en de Publieke Omroep over het afdragen van auteursrechten aan de makers van films en commercials.

'De makers van de commercials hadden er niet om gevraagd, maar toen bleek dat ze er recht op hadden, wilden ze het geld wel hebben. Het is gewoon een onderdeel van de Kabelwet.' Volgens de zegsvrouw gaat het voor de makers van commercials maar om 160.000 euro per jaar (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in