45 procent van consumenten blijft merkproducten kopen, ondanks crisis
De keuze voor een merk of private label-product hangt af van de productcategorie. De helft van de Nederlandse consumenten koopt merken, vooral in de categorieën alcoholische drank, persoonlijke hygiëne en soft drinks. 24 procent koopt huismerken, vooral melk en diepvriesgroenten of groenten in blik. Nederlandse consumenten vinden dat deze producten een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden.
Alcoholische dranken
De keuze voor een merk of private label hangt af van de productcategorie. Vooral bij alcoholische dranken, persoonlijke hygiëne en soft drinks kiest de consument voor merkproducten. Melk en diepvriesgroenten of groenten in blik zijn eerder private label-productcategorieën.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta‘In productcategorieën waar veel sterke merken zijn of waar er weinig aanbod van private label-producten is kiezen consumenten meestal voor de merkproducten: een typisch voorbeeld hier is bier. Ook in de categorieën waar de persoonlijke band groot is, zoals bij producten voor persoonlijke hygiëne als tandpasta en shampoo, grijpen mensen in de winkel naar merkproducten’, geeft Steven Van Belleghem van InSites Consulting aan.
Onbesliste kopers
De helft van de Nederlandse consumenten (45 procent) zijn echte merkproductkopers. Van de tien producten kopen ze zes of meer merkproducten. 24 procent is eerder private label-productkoper, zij kopen op de tien producten minder dan vier merkproducten. 31 procent zijn onbesliste kopers en kopen een mix van beiden, vooral bij het aankopen van koekjes, snoepgoed, schoonmaakproducten, zuivelproducten, softdrinks en water.
Bijna acht op de tien Nederlandse consumenten vindt dat private labelproducten een goede prijs/kwaliteit bieden. Ze worden gezien als goedkoop, een en van redelijk tot goede kwaliteit. Merkproducten worden meer gezien als authentiek en innovatief. ‘Het is duidelijk dat merkproducten vandaag sterk differentiëren via innovaties en verbondenheid tegenover de merkloze producten’, zegt Van Belleghem.
‘Het blijft met andere woorden meer dan ooit belangrijk voor merkfabrikanten om die voordelen te benutten en er in te blijven investeren. Vooral tijdens de crisis is de verleiding voor consumenten groot om voor het goedkopere alternatief te gaan, tenzij je als merk steeds blijft profileren op innovatie en de verbondenheid met de consument.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid