Overslaan en naar de inhoud gaan

45 procent van consumenten blijft merkproducten kopen, ondanks crisis

Ondanks de economische situatie, blijft de helft van de Nederlandse consumenten merkproducten kopen. Dit blijkt uit een onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De keuze voor een merk of private label-product hangt af van de productcategorie. De helft van de Nederlandse consumenten koopt merken, vooral in de categorieën alcoholische drank, persoonlijke hygiëne en soft drinks. 24 procent koopt huismerken, vooral melk en diepvriesgroenten of groenten in blik. Nederlandse consumenten vinden dat deze producten een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden.

related partner content for mobile comes here

Alcoholische dranken
De keuze voor een merk of private label hangt af van de productcategorie. Vooral bij alcoholische dranken, persoonlijke hygiëne en soft drinks kiest de consument voor merkproducten. Melk en diepvriesgroenten of groenten in blik zijn eerder private label-productcategorieën.

‘In productcategorieën waar veel sterke merken zijn of waar er weinig aanbod van private label-producten is kiezen consumenten meestal voor de merkproducten: een typisch voorbeeld hier is bier. Ook in de categorieën waar de persoonlijke band groot is, zoals bij producten voor persoonlijke hygiëne als tandpasta en shampoo, grijpen mensen in de winkel naar merkproducten’, geeft Steven Van Belleghem van aan.

Onbesliste kopers
De helft van de Nederlandse consumenten (45 procent) zijn echte merkproductkopers. Van de tien producten kopen ze zes of meer merkproducten. 24 procent is eerder private label-productkoper, zij kopen op de tien producten minder dan vier merkproducten. 31 procent zijn onbesliste kopers en kopen een mix van beiden, vooral bij het aankopen van koekjes, snoepgoed, schoonmaakproducten, zuivelproducten, softdrinks en water.

Bijna acht op de tien Nederlandse consumenten vindt dat private labelproducten een goede prijs/kwaliteit bieden. Ze worden gezien als goedkoop, een en van redelijk tot goede kwaliteit. Merkproducten worden meer gezien als authentiek en innovatief. ‘Het is duidelijk dat merkproducten vandaag sterk differentiëren via innovaties en verbondenheid tegenover de merkloze producten’, zegt Van Belleghem.

‘Het blijft met andere woorden meer dan ooit belangrijk voor merkfabrikanten om die voordelen te benutten en er in te blijven investeren. Vooral tijdens de crisis is de verleiding voor consumenten groot om voor het goedkopere alternatief te gaan, tenzij je als merk steeds blijft profileren op innovatie en de verbondenheid met de consument.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in