Overslaan en naar de inhoud gaan

Van koraal tot schimmel tot nuttig bedrijfsmiddel: de evolutie van intranet

Hoe staat het er anno 2009 voor in intranetland? Welke issues spelen er, tegen welke problemen lopen organisaties aan en wat zijn de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe staat het er anno 2009 voor in intranetland? Welke issues spelen er, tegen welke problemen lopen organisaties aan en wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Op het Intranet Congres 2009 worden deze vragen beantwoord. De Australische intranetexpert trapte af, met zijn verhaal over de evolutie van intranetten.

related partner content for mobile comes here

6 fases in intranet-evolutie
Robertson definieert 6 fases in de evolutie van intranetten:

Geboorte
Bij de meeste organisaties een gepasseerd station, maar er was een tijd dat er nog geen intranet was. Toen bedacht een medewerker of een afdeling dat het handig zou zijn om bepaalde documenten, belangrijk nieuws en handige informatie op 1 plek te verzamelen. Voor iedereen toegankelijk.

Organische groei
De tweede fase is voor een veel organisaties de fase die ze net ontstijgen, of net ontstegen zijn. Het intranet wordt gemeengoed; afdelingen zien het als een uitgelezen kans om zichzelf te profileren. Ze adopteren het intranet, en gaan zelfstandig informatie toevoegen. Meest voorkomende problemen in deze fase: ongestructureerde content; incomplete, slecht geschreven content; ontoereikende (zoek)technologie; lage betrokkenheid van het senior management. Het intranet, dat begon te groeien als een kleurrijk en wonderschoon koraal, verwordt tot een woekerend schimmel, die de processen van de organisatie aantast.

Herhaaldelijk redesign
De oplossing voor de problemen die de organische groei oplevert, lijkt te liggen in het simpelweg herstructureren en redesignen van het intranet. Echter, als je de onderliggende problemen niet aanpakt, blijft het (om Obama te citeren) 'lipstick on a pig' - een mooier, maar nog altijd niet functioneel intranet. Redesign volgt op redesign.

Usability en interactieontwerp
We realiseren ons dat het belangrijk wordt om een gebruiksvriendelijk intranet te hebben. We gaan ons meer verdiepen in wat gebruikers willen.

Gebruiksvriendelijk vs Bruikbaar
Ja, gebruiksvriendelijkheid is belangrijk. Maar wat nog veel belangrijker is: Is het intranet ook bruikbaar? Want uiteindelijk moeten mensen er mee werken, en moet het intranet de taken van de medewerkers ondersteunen. Dan is het wel verstandig om je te verdiepen in wat ze dan nodig hebben. Hoe doe je dat? Door gewoon tijd met ze door te brengen, ze te observeren. Wat DOEN ze eigenlijk?

Intranet als business tool
In de laatste fase bevinden, zo blijkt uit een 'handen in de lucht'-peiling slechts heel weinig organisaties. Maar in deze fase wordt intranet volledig gebruikt als procesondersteunend, taakgericht bedrijfsmiddel. En zo levert het ook het meeste geld op.

4 functies van een intranet
Hij onderscheidt 4 kernfuncties voor een intranet:
- Content ('opslag' van informatie)
- Communicatie (nieuws, en dan vooral OPERATIONEEL nieuws, dat mensen kunnen gebruiken in hun werk)
- Samenwerken
- Activiteit.

Dat is misschien wel de belangrijkste conclusie: Intranet is een plek voor ACTIVITEIT, waar mensen iets DOEN (taken verrichten), geen plek om iets te LEZEN.

Ten slotte geeft Robertson nog een tip mee voor communicatieprofessionals die dit concept willen verkopen aan het (senior) management: Focus op de business-waarde van het intranet. "There is no business case in just the communication function (news, operational news) or the content function. The real value is in trying to figure out what functions deliver the best business value. Or, in other words: which functions save or make money."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in