Vage reclames maken lenen duur


Vaak betalen consumenten tot 47 procent meer rente dan nodig is. Dit blijkt uit onderzoek naar consumentenleningen dat vandaag wordt gepresenteerd.
’Mensen die geld willen lenen, kunnen nooit van tevoren zien hoeveel rente en kosten ze bij een doorlopend krediet kwijt zijn’, zegt onderzoekster Lidy Groenewoud van MoneyView, die alle leningen in Nederland vergeleek. ‘Ze vluchten in de veel duurdere creditcards, betaal- en winkelpassen, en betalen soms de helft meer. Dat is schokkend.’ Het onderzoek houdt de bedrijven echter anoniem. De kredietverstrekker gebruikt steeds vaker criteria die geheim blijven om te bepalen of consumenten een lening kunnen krijgen, constateert Groenewoud in De Telegraaf. De rente over de lening wordt bovendien bepaald door een serie risico's die de klant voor een bank vormt. Hoe meer risico, hoe meer consumenten aan rente betalen. Maar hoe die meetlat eruitziet, komt een consument vrijwel nergens te weten, stelt MoneyView. Groenewoud: ‘Hoe moet een klant dan leningen vergelijken? Dat kan alleen als geldverstrekkers de criteria vrijgeven. Maar zelfs wij krijgen die criteria niet te zien.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid