Overslaan en naar de inhoud gaan

Vage reclames maken lenen duur

Consumenten staan steeds vaker duur rood op hun betaalrekening, winkelpas of creditcard, omdat goedkopere, doorlopende leningen te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vaak betalen consumenten tot 47 procent meer rente dan nodig is. Dit blijkt uit onderzoek naar consumentenleningen dat vandaag wordt gepresenteerd.

related partner content for mobile comes here

’Mensen die geld willen lenen, kunnen nooit van tevoren zien hoeveel rente en kosten ze bij een doorlopend krediet kwijt zijn’, zegt onderzoekster Lidy Groenewoud van MoneyView, die alle leningen in Nederland vergeleek. ‘Ze vluchten in de veel duurdere creditcards, betaal- en winkelpassen, en betalen soms de helft meer. Dat is schokkend.’ Het onderzoek houdt de bedrijven echter anoniem. De kredietverstrekker gebruikt steeds vaker criteria die geheim blijven om te bepalen of consumenten een lening kunnen krijgen, constateert Groenewoud in De Telegraaf. De rente over de lening wordt bovendien bepaald door een serie risico's die de klant voor een bank vormt. Hoe meer risico, hoe meer consumenten aan rente betalen. Maar hoe die meetlat eruitziet, komt een consument vrijwel nergens te weten, stelt MoneyView. Groenewoud: ‘Hoe moet een klant dan leningen vergelijken? Dat kan alleen als geldverstrekkers de criteria vrijgeven. Maar zelfs wij krijgen die criteria niet te zien.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in