Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweeten over irritante reclame

Doet een negatieve sentimentscore van reclame op sociale media afbreuk aan het succes van een merk? Er waar praten consumenten vaak over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eén op de vijfhonderd dagelijkse Nederlandstalige Twitterberichten gaan over reclame, advertenties of commercials, schat Multiscope. Drie conclusies die het onderzoeksbureau uit het onderzoek trekt:

related partner content for mobile comes here

- Socialemediagebruikers zijn negatief over de pre-roll advertenties bij YouTube. Uit berichten blijkt dat gebruikers van YouTube de opgedrongen reclame zien als ‘de langste vijf seconden ooit’ die ze moeten wachten om de reclame weg te klikken. Met een betere fit tussen de reclame en het filmpje kan YouTube zorgen dat gebruikers zich minder gaan ergeren aan reclame op YouTube. Hierdoor zal het voor gebruikers eerder acceptabel zijn en dit heeft ook een positief effect voor de adverteerder.

- De meest besproken commercials op sociale media vallen op door één specifiek element in de commercial. Voorbeelden hiervan zijn humor (Hi), bekende Nederlanders (NS), muziek (Windows 8) of irritatie (Zalando).

- De irritatiefactor van de Zalandocommercial heeft geen invloed op het succes. Zalando staat in de toptien van merken die op sociale media het meest genoemd worden als het gaat om aankopen. Het sentiment van de reclames is negatief, maar blijkbaar heeft deze manier van reclame maken wel een positief effect op de verkopen, vooral bij vrouwen.

Topvijf besproken reclames en de sentimentindex

Bart Roozen is commercieel manager bij onderzoeksbureau Multiscope

Lees het hele artikel en zie de top20 van de besproken reclames en de sentimentindex in nummer 2, 2013.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in