Tweeten over irritante reclame


Eén op de vijfhonderd dagelijkse Nederlandstalige Twitterberichten gaan over reclame, advertenties of commercials, schat Multiscope. Drie conclusies die het onderzoeksbureau uit het onderzoek trekt:
- Socialemediagebruikers zijn negatief over de pre-roll advertenties bij YouTube. Uit berichten blijkt dat gebruikers van YouTube de opgedrongen reclame zien als ‘de langste vijf seconden ooit’ die ze moeten wachten om de reclame weg te klikken. Met een betere fit tussen de reclame en het filmpje kan YouTube zorgen dat gebruikers zich minder gaan ergeren aan reclame op YouTube. Hierdoor zal het voor gebruikers eerder acceptabel zijn en dit heeft ook een positief effect voor de adverteerder.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- De meest besproken commercials op sociale media vallen op door één specifiek element in de commercial. Voorbeelden hiervan zijn humor (Hi), bekende Nederlanders (NS), muziek (Windows 8) of irritatie (Zalando).
- De irritatiefactor van de Zalandocommercial heeft geen invloed op het succes. Zalando staat in de toptien van merken die op sociale media het meest genoemd worden als het gaat om aankopen. Het sentiment van de reclames is negatief, maar blijkbaar heeft deze manier van reclame maken wel een positief effect op de verkopen, vooral bij vrouwen.
Topvijf besproken reclames en de sentimentindex
Bart Roozen is commercieel manager bij onderzoeksbureau Multiscope
Lees het hele artikel en zie de top20 van de besproken reclames en de sentimentindex in Tijdschrift voor Marketing nummer 2, 2013.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid