Overslaan en naar de inhoud gaan

Tony’s Chocolonely meest duurzame chocolademerk

Tony’s Chocolonely heeft van Rank a Brand de Chocolade Award 2012 ontvangen voor meest duurzame chocolademerk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tony’s Chocolonely heeft van de Chocolade Award 2012 ontvangen voor meest duurzame chocolademerk.

related partner content for mobile comes here

Tony’s Chocolonely scoorde als enig merk een A-label en ontving hiervoor de Chocolade Award 2012. Ook Fair Trade Original, Verkade en de Ruyter scoren goed met een B-label en verkopen alleen nog gecertificeerde cacao. Een aantal andere populaire merken - zoals Jamin, Droste en Merci – krijgen met een E-label een negatief koopadvies. Tweederde van de 49 onderzochte chocolademerken maakt voor een deel gebruik van cacao van gecertificeerde plantages.

Het leeuwendeel van de cacao voor West Europa komt uit Ghana en Ivoorkust. De arbeidsomstandigheden op de plantages zijn verre van ideaal; het is gevaarlijk werk, er is sprake van kinderarbeid en slavernij en het inkomen van de cacaoboeren is ver beneden de absolute armoedegrens. Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde . Keurmerken verbeteren de positie van boeren wel, maar het gat tot de armoedegrens blijft groot.

Slechts 6 merken kopen al hun cacao gecertificeerd in. Dit aantal zal de komende jaren snel toenemen; bijna alle onderzochte merken stellen zich ten doel in het jaar 2020 volledig en voor 100% gecertificeerde cacao in te kopen. Naast cacao worden nog andere ingrediënten verwerkt voordat een chocoladeproduct in de winkel ligt. Steeds meer merken zorgen ervoor dat ook die productie duurzamer wordt. Minder open zijn chocolademerken over hun leveranciers: alleen Tony’s Chocolonely en Fair Trade Original publiceren de coöperaties waarvan ze hun cacao inkopen.

Met de snelle opkomst van keurmerk-organisaties is veel verbeterd in de cacaosector. Toch is er ook kritiek. 'Door de keurmerken krijgt de consument ten onrechte het idee dat de cacaoboer van zijn chocoladereep of hagelslag een goed bestaansminimum heeft. In veel gevallen is die garantie niet te geven. Toch blijkt ook uit onderzoek dat de inkomenspositie van aangesloten boeren wel verbetert. Een keurmerk is geen eindstation maar een goed begin', aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in