Overslaan en naar de inhoud gaan

"Technologische vooruitgang kost cultuur"

De jeugd is zich alsmaar minder bewust van cultuurhistorische tradities en toont hier ook minder en minder belangstelling voor. En dit is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit is in ieder geval de mening van Prof. Dr. Jos de Haan, die hij uitsprak tijdens het aanvaarden van de bijzondere leerstoel 'ICT, cultuur en kennissamenleving' op de in Rotterdam.

related partner content for mobile comes here

Het gevolg van het anders omgaan met de huidige technologie is dat er direct ook anders wordt deelgenomen aan het culturele leven."Als op het schoolplein en in de virtuele wereld de populaire cultuur domineert, komen klassieke muziek, cultuurhistorische tradities en documentaires op de publieke omroep in de verdrukking", aldus De Haan.

Iedere generatie leest minder dan de voorgaande, traditionele podiumkunsten verliezen publiek onder jongere generaties en ook de cultuurhistorische belangstelling wordt steeds meer een zaak van ouderen. Ondanks alle pogingen van musea, archieven, bibliotheken en omroepen om hun materiaal te digitaliseren en toegankelijk te maken. Maar om hier nu de voortschrijdende informatietechnologie 'de schuld' voor te geven? Is dit niet een herhaling van dezelfde discussie die rond 1980 speelde n.a.v. de opkomst van de televisie en haar kanalen? Is cultuurhistorisch(e) besef en belangstelling niet sowieso iets dat op latere leeftijd groeit en opkomt?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in