Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkten in problemen dankzij prijzenoorlog

Met de crisis heeft het niets te maken: supermarkten hebben zelf schuld aan hun omzetproblemen, aldus ABN Amro in een sectorupdate.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2014 is tot dusver een bijzonder jaar voor supermarkten. De omzet is beweeglijk, met een slecht eerste kwartaal en een redelijk tweede kwartaal. De kans is groot dat de omzetgroei vergeleken met het voorgaande jaar dit jaar stokt.

related partner content for mobile comes here

Heeft de economische crisis dan toch eindelijk de supermarkt bereikt, net nu het economisch langzaam beter met Nederland lijkt te gaan? Het antwoord hierop is een kort en bondig: nee. De crisis speelt zeker een rol, maar is nu niet de hoofdschuldige. Het primaire probleem van supermarkten is structureel van aard en is, ironisch genoeg, vooral veroorzaakt door eigen toedoen. Dat concludeert ABN AMRO in de .

Het grote probleem dat supermarkten nu treft, heeft zijn oorsprong in de prijzenoorlog die in 2003 is begonnen. Vooral in 2004 en 2005 daalde het prijspeil in Nederlandse supers fors. In 2005 zelfs met meer dan de volumegroei kon compenseren, zodat dat jaar een negatieve omzetontwikkeling kende. De consument is gewend aan lage voedselprijzen en supermarkten werken sindsdien met minimale marges en houden elkaars prijsniveau angstvallig in de gaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in