Stijging reclameaanbod grootste merken op tv


Dat zijn enkele bevindingen uit het Televisie Jaarrrapport 2005 dat Spot afgelopen vrijdag presenteerde. Gemiddeld wordt door de groep grootste adverteerders nu meer dan 4.000 grp’s per merk per jaar ingezet, verspreid over gemiddeld 5 flights van 6 weken.
In 2004 werd een commercial gemiddeld 114 keer uitgezonden. Dit lijkt in 2005 iets te gaan dalen. De lengte van een (single) spot ligt de laatste jaren gemiddeld op 26 seconden. Aan de jarenlange toename van het aantal campagnes dat gebruik maakt van een twinspot is in 2005 een einde gekomen. Bijna één op de vier campagnes gebruikt nu een twinspotstrategie. De gezamenlijke lengte van de twinspots ligt op gemiddeld 39 seconden.
De kijktijd stijgt in 2005 verder naar een niveau van rond de 194 minuten per dag (drie uur en een kwartier).
Verder concludeert Spot dat de DVR, de digitale videorecorder, veel minder wordt gebruikt dan verwacht. Het afspelen van opgenomen programma’s via de harde schijf blijft beperkt. Live televisie kijken blijft veruit het meest populair. ‘Uit recent onderzoek in de VS blijkt slechts 7 procent van de kijktijd via de DVR te lopen. Dit ligt op een veel lager niveau dan de cijfers die destijds bij de introductie van Tivo zijn gepubliceerd.’
Het cijfer van 7 procent uitgesteld kijken ligt in lijn met de eerste, nog niet gepubliceerde cijfers uit Europa. Berichten uit Engeland wijzen op een gebruik van rond de 10 procent, aldus Spot. Het huidige gebruik van video en dvd tezamen ligt in Nederland op circa 5 procent van de kijktijd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid