Overslaan en naar de inhoud gaan

Stijging reclameaanbod grootste merken op tv

Het reclameaanbod van de 20 procent grootste merken op tv neemt toe. Het aantal grp’s per week is tussen 2003 naar 2004 met bijna 20…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zijn enkele bevindingen uit het Televisie Jaarrrapport 2005 dat Spot afgelopen vrijdag presenteerde. Gemiddeld wordt door de groep grootste adverteerders nu meer dan 4.000 grp’s per merk per jaar ingezet, verspreid over gemiddeld 5 flights van 6 weken.

related partner content for mobile comes here

In 2004 werd een commercial gemiddeld 114 keer uitgezonden. Dit lijkt in 2005 iets te gaan dalen. De lengte van een (single) spot ligt de laatste jaren gemiddeld op 26 seconden. Aan de jarenlange toename van het aantal campagnes dat gebruik maakt van een twinspot is in 2005 een einde gekomen. Bijna één op de vier campagnes gebruikt nu een twinspotstrategie. De gezamenlijke lengte van de twinspots ligt op gemiddeld 39 seconden.
De kijktijd stijgt in 2005 verder naar een niveau van rond de 194 minuten per dag (drie uur en een kwartier).
Verder concludeert Spot dat de DVR, de digitale videorecorder, veel minder wordt gebruikt dan verwacht. Het afspelen van opgenomen programma’s via de harde schijf blijft beperkt. Live televisie kijken blijft veruit het meest populair. ‘Uit recent onderzoek in de VS blijkt slechts 7 procent van de kijktijd via de DVR te lopen. Dit ligt op een veel lager niveau dan de cijfers die destijds bij de introductie van Tivo zijn gepubliceerd.’
Het cijfer van 7 procent uitgesteld kijken ligt in lijn met de eerste, nog niet gepubliceerde cijfers uit Europa. Berichten uit Engeland wijzen op een gebruik van rond de 10 procent, aldus Spot. Het huidige gebruik van video en dvd tezamen ligt in Nederland op circa 5 procent van de kijktijd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in