Overslaan en naar de inhoud gaan

Reklame Rakkers meet mediawijsheid kinderen

Ouders en leerkrachten hanteren een te smalle definitie van reclame bij educatie en opvoeding en zien zo allerlei nieuwere vormen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is de conclusie uit een onderzoek van Stichting , dat werd gepresenteerd tijdens het halfjaarlijkse openbare congres en debat over Kinderen, Media en Commercie, dat plaatsvond op 13 oktober jl in Amsterdam. Uit het onderzoek blijkt dat media een vanzelfsprekende en grote rol innemen in de levens van zowel kinderen als jongeren. Media functioneren niet meer als losstaande hulpmiddelen, maar vormen voor jongeren inmiddels zelf de omgeving of werkelijkheid. Door de komst van internet en het ontstaan van commerciële mediamerken, vervaagt daarbij de grens tussen media en commercie. Volgens de brede definitie van commercie is elke website volgens de onderzoekers een vorm van reclame; de site informeert, overtuigd of verkoopt. Maar ook de marketing rondom mediamerken zelf, de gesponsorde tv-programma’s, de gamercials (gesponsorde internetspellen), het streven naar kijkcijfers en het werven voor goede doelen, zijn vormen van reclame die ouders en leerkrachten niet meenemen in hun uitleg aan kinderen. Daarbij komt volgens de onderzoekers dat kinderen steeds jonger onder invloed van media komen te staan, terwijl de invloed van ouders alsmaar eerder afneemt. Het mediagebruik van kinderen en jongeren vindt steeds vaker zonder toezicht plaats, waardoor het voor ouders en leerkrachten moeilijk wordt om kinderen pro-actief te begeleiden bij het opgroeien tot verantwoorde, actieve deelnemers aan de huidige ‘gemedialiseerde’ wereld.

related partner content for mobile comes here

Media RakkersUit het onderzoek komt naar voren dat er problemen kunnen ontstaan wanneer kinderen en jongeren door gebrek aan begeleiding niet goed in staat zijn de informatie uit media te beoordelen op betrouwbaarheid of ‘gekleurdheid’. Educatie helpt hen dit onderscheid te maken. Reklame Rakkers wil een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van mediawijsheid bij kinderen en jongeren in Nederland. Daarvoor wordt in 2006 ook een extra module aan het bestaande lesmateriaal voor basisscholen toegevoegd onder de naam ‘Media Makkers’. Het huidige lesmateriaal is al door meer dan 3.000 basisscholen besteld.

Reclame RadarStichting Reklame Rakkers heeft naast het onderzoek onder ouders en leerkrachten samen met Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit van Amsterdam een meetinstrument ontwikkeld, waarmee het niveau van commerciële vaardigheden van kinderen kan worden vastgelegd. De commerciële vaardigheden die worden gemeten zijn: herkenning van reclame, begrip van reclame en de aanwezigheid van een kritische attitude ten opzichte van reclame. De Nationale Reclame Radar zal tweemaal per jaar via internet worden uitgevoerd, in de maanden april en november. De eerste resultaten worden in april 2006 verwacht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in