Spot: '2004 waardeloos jaar voor tv-reclame’
Tv-reclame leverde in 2004 netto 743 miljoen euro op. In 1994 was dat nog 462 miljoen euro. Tv-reclame én internet-reclame waren daarmee de enige twee media die vorig jaar nog enige groei vertoonden. De kloof tussen wat er bruto op de tariefkaarten staat en er netto wordt betaald voor tv-reclame wordt echter steeds groter. Dat is lastig voor de zenders, die gewend zijn aan groeipercentages van 4 tot 5 procent per jaar. ‘De Nederlandse economie staat stil’, concludeert Van Niekerk. ‘En daarmee zijn we met Duitsland een uitzondering in Europa. Het geld is er wel, maar het wordt niet uitgegeven.’
Televisiereclame werd vorig jaar weer 7,5 procent goedkoper. Deze trend is al jaren te zien, maar Spot meent ook al enige tijd dat de bodemprijs is bereikt.
De grootste adverteerders op tv waren in 2004 achtereenvolgens de automerken (in 2003 nog op de 2e plek), banken (in 2003 op de 1e plek) en supermarkten (in 2003: 8e). Bier viel terug van de derde naar de achtste plek
De kijktijd is wel weer gestegen van 189 naar 192 minuten per dag. ‘En het eind is nog niet in zicht’, zegt Van Niekerk met een blik op de rest van Europa.
De Spot-directeur ging ook in op het onderzoek van de BVA, waaruit blijkt dat slechts 18 procent van de tv-reclames bekeken worden. Bij de rest is men weg of doet men wat anders.
Van Niekerk: ‘Er wordt in dat onderzoek gezegd dat promo’s van de zenders te vaak de eerste plek in de blokken innemen en dat dit ongunstig is voor adverteerders. We hebben dat uitgezocht en in 2004 kwam dat niet meer dan in 1 procent van de gevallen voor. Het is dus geen echt belangrijk issue.’
Spot stelt wel voor een kwaliteitscomité op te richten met als doel meer inzicht en kennis over tv-reclame te krijgen. Van Niekerk zegt dat er al veel bestaand onderzoek is naar de effectiviteit van tv-reclame. Hij wil dat samen met BVA, Vea en de mediabureaus inventariseren en bekend maken. De Vea en BVA reageerden meteen welwillend. Van Niekerk: ‘We willen binnen drie maanden met een lijst komen van alle toppublicaties over tv-reclame en lessen die we al geleerd hebben op dit vlak.’
De reclamebestedingen zullen naar verwachting volgend jaar wederom beperkt stijgen. Omdat tv-reclame in Nederland inmiddels relatief goedkoop is, was in 2004 98 procent van de wettelijke reclamezendtijd ook echt gevuld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid