Overslaan en naar de inhoud gaan

Spot: '2004 waardeloos jaar voor tv-reclame’

Spot-directeur Paul van Niekerk liet vorige week bij de presentatie van zijn financieel jaarverslag tv-reclame 2004, duidelijk blijken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tv-reclame leverde in 2004 netto 743 miljoen euro op. In 1994 was dat nog 462 miljoen euro. Tv-reclame én internet-reclame waren daarmee de enige twee media die vorig jaar nog enige groei vertoonden. De kloof tussen wat er bruto op de tariefkaarten staat en er netto wordt betaald voor tv-reclame wordt echter steeds groter. Dat is lastig voor de zenders, die gewend zijn aan groeipercentages van 4 tot 5 procent per jaar. ‘De Nederlandse economie staat stil’, concludeert Van Niekerk. ‘En daarmee zijn we met Duitsland een uitzondering in Europa. Het geld is er wel, maar het wordt niet uitgegeven.’
Televisiereclame werd vorig jaar weer 7,5 procent goedkoper. Deze trend is al jaren te zien, maar Spot meent ook al enige tijd dat de bodemprijs is bereikt.

related partner content for mobile comes here

De grootste adverteerders op tv waren in 2004 achtereenvolgens de automerken (in 2003 nog op de 2e plek), banken (in 2003 op de 1e plek) en supermarkten (in 2003: 8e). Bier viel terug van de derde naar de achtste plek
De kijktijd is wel weer gestegen van 189 naar 192 minuten per dag. ‘En het eind is nog niet in zicht’, zegt Van Niekerk met een blik op de rest van Europa.
De Spot-directeur ging ook in op het onderzoek van de BVA, waaruit blijkt dat slechts 18 procent van de tv-reclames bekeken worden. Bij de rest is men weg of doet men wat anders.
Van Niekerk: ‘Er wordt in dat onderzoek gezegd dat promo’s van de zenders te vaak de eerste plek in de blokken innemen en dat dit ongunstig is voor adverteerders. We hebben dat uitgezocht en in 2004 kwam dat niet meer dan in 1 procent van de gevallen voor. Het is dus geen echt belangrijk issue.’
Spot stelt wel voor een kwaliteitscomité op te richten met als doel meer inzicht en kennis over tv-reclame te krijgen. Van Niekerk zegt dat er al veel bestaand onderzoek is naar de effectiviteit van tv-reclame. Hij wil dat samen met BVA, Vea en de mediabureaus inventariseren en bekend maken. De Vea en BVA reageerden meteen welwillend. Van Niekerk: ‘We willen binnen drie maanden met een lijst komen van alle toppublicaties over tv-reclame en lessen die we al geleerd hebben op dit vlak.’
De reclamebestedingen zullen naar verwachting volgend jaar wederom beperkt stijgen. Omdat tv-reclame in Nederland inmiddels relatief goedkoop is, was in 2004 98 procent van de wettelijke reclamezendtijd ook echt gevuld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in