Sponsorwerving voor sportbonden geen hobby meer


Een rondvraag langs een aantal nationale sportbonden bevestigt de inkrimping van de sponsormarkt. De economische malaise dwingt bedrijven voorzichtig te zijn wat betreft investeringen. Veel bonden moeten het doen zonder hoofdsponsor. Bovendien stellen geldschieters in het huidige tijdperk strengere eisen. ‘Wij hebben iemand binnen de bond die zich specifiek bezighoudt met relatiebeheer, ook hebben we sindskort een zelfstandige sponsorfinder ingeschakeld’, aldus directeur Van Oel van de korfbalbond KNKV.
Een onderzoek van Ernst & Young in samenwerking met het NOCNSF naar sportsponsoring leidde tot kritische noten richting beleidsbepalers. De olympische sportbonden besteden naar verluidt te weinig tijd en geld in het werven van geldschieters. Navraag leert dat de bonden de geuite kritiek begrijpen maar slechts ten dele terecht vinden. ‘Eind vorig jaar heeft de basketbalbond een strategisch topsportplan opgesteld op basis waarvan doelgericht potentiële sponsors kunnen worden benaderd’, meldt directeur Grotius. Andere bonden hebben een soortgelijk verhaal. Voorzitter Meijer van de biljartbond KNBB geeft aan dat de amateuristische benadering ten aanzien van sponsoring verleden tijd is: ‘De tijd van hobbyisme is voorbij.’ Zo kiest de badmintonbond ervoor om het sponsorbeleid in eigen hand te nemen na het eerst uitbesteed te hebben.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe vraag is of een professioneel sponsorbeleid door de relatief kleinere bonden te financieren is. Directeur Evers van het Nederlands Handbal Verbond geeft aan dat er gesprekken gaande zijn met andere sportbonden om op het gebied van sponsoring samen te werken. ‘Het NHV is te klein om de juiste expertise in huis te halen, daarom is samenwerking noodzakelijk.’ Ook biljart-preses Meijer kan zich hierin vinden: ‘Ik kan me voorstellen dat iemand gedurende een halve dag bij de biljartbond met zo'n klus bezig is en de andere helft van de dag hetzelfde doet in dienst van de hockeybond.’
Toch juicht niet iedereen dit idee toe. ‘In het verleden is reeds gebleken dat samenwerking tussen de denksportbonden op dit gebied geen succes is’, aldus directeur Haijtink van de dambond KNDB. Vanuit de schaakbond wordt deze uitspraak gesteund. ‘Elke denksport heeft zijn eigen specifieke imago dat niet voor een gezamelijke sponsor geschikt is’, aldus directeur Gribling. Potentiële geldschieters willen het liefst weten wat er met hun centen gebeurt en geven niet zo maar een bedrag, is de ervaring van vele bonden. De korfbalbond heeft een zogeheten 'eventmanager' aangesteld die evenementen aantrekkelijker moet maken zodat sponsors hun naam eraan willen verbinden. Het is een trend dat sponsors liever een evenement financieren dan een langdurig verband aangaan. Die kennis is tot de sportbonden doorgedrongen, nu nog afwachten of die expertise op de sponsormarkt aanslaat.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid