Overslaan en naar de inhoud gaan

Social selling: een hype of niet meer weg te denken uit onze organisatiecultuur?

De omslag van social marketing naar social selling vraagt om een verandering in de organisatiecultuur en de manier van ondernemen. Drie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wereld digitaliseert in een razend tempo en de mogelijkheden van social media breiden zich alsmaar uit. Steeds meer mensen brengen een groot deel van hun tijd door op social media. Het is dus ook niet vreemd dat sales afdelingen zijn begonnen aan hun opmars in de sociale netwerken. Tegenwoordig hoeven we Facebook zelfs niet meer te verlaten om onze aankopen te doen. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. 

related partner content for mobile comes here

Volgens Joyce Schellevis zorgt social selling ervoor dat wij ons meer focussen op resultaten: “De social media manager moet samenwerken met andere disciplines om de resultaten buiten zijn eigen kanaal te optimaliseren. Social media zou nooit een hype moeten zijn, maar juist een concrete bijdrage moeten leveren aan de bedrijfsdoelstellingen.”

1-2-tje tussen marketing en sales
“Door online aandachtig te luisteren, kunnen we al vroeg in de customer journey de behoefte analyseren en op een relevante manier de conversatie aangaan”, aldus Edwin Korver. “Daar waar marketeers meer en meer vertrouwen op een afstandelijke vorm van marketing automation, kan de sociale verkoper de menselijke interfase van het bedrijf worden. Met aandacht voor de wensen van de klant en een brug slaand naar de afdeling marketing, als het gaat om het tijdig verstrekken van de benodigde informatie. Marketing en sales zullen online dus een 1-2-tje moeten spelen.”

Een manier om verandering vorm te geven
Om mee te kunnen veranderen met de vraag van de buitenwereld, is het belangrijk dat organisaties zich sociaal gaan gedragen. “Social selling is alleen een manier om die verandering vorm te geven,” vindt Paul van Haastert. Hij benadrukt dat social selling niet alleen de verkoop is: “Social selling start bij het opbouwen van een relatie, het onderhouden ervan, het vergroten van betrokkenheid en aansnijden van relevante onderwerpen en uiteindelijk iets verkopen waarvan de klant het gevoel heeft dat hij daar echt behoefte aan had.”

Geen hype dus, maar een essentieel onderdeel van onze organisatiecultuur. Wilt u meer weten? Kom naar het op 29 oktober in Dauphine Amsterdam.
Kijk op voor meer informatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in