Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je met emotionele intelligentie een overleg beïnvloedt

Herkenning en zorgvuldig gebruik van emoties wordt ‘emotionele intelligentie’ genoemd. Wie emotioneel intelligenter is, is beter in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Emoties horen bij vergaderen. Ze horen bij alle menselijke communicatie. Sterker nog: emoties zijn de belangrijkste middelen die we hebben om sociale informatie uit te wisselen. Evolutionair gezien gaan ze vooraf aan spraak en taal. Ze begeleiden al onze verbale communicatie.

related partner content for mobile comes here

Emoties worden vooral gecommuniceerd in de vorm van ‘lichaamstaal’. Uiterlijk, voorkomen, lichaamshouding, kleding, gelaatsuitdrukking, oogcontact, stem, intonatie, spreekritme, geur, bewegingen en gebaren vormen essentiële bestanddelen van de communicatie en bepalen voor een belangrijk deel hoe we een boodschap opnemen en beoordelen.

Achter de hand

Non-verbaal gedrag is grotendeels automatisch, maar je kunt het ook bewust gebruiken om (geheime) boodschappen uit te wisselen, steun te zoeken, de mening van anderen te beïnvloeden, iemand bespottelijk te maken, instemming te betuigen. Denk aan: naar iemand wijzen, achter je hand praten, ingehouden lachen om iemands woorden.

Het gezicht en vooral de ogen zijn zeer belangrijke instrumenten bij non-verbale communicatie, zeker ook in overlegsituaties. Gelaatsspieren zijn de enige spieren die je niet gebruikt om zelf te bewegen maar om anderen in beweging te brengen. Mensen kunnen de kleinste nuances in gezichtsuitdrukking van anderen op hun juiste emotionele waarde beoordelen. Mensen die dat beter kunnen, hebben daar voordeel van, juist ook in vergaderingen die immers bij uitstek communicatieve evenementen zijn.

Spiegelen

Emoties werken aanstekelijk. Wij hebben de neiging de gezichtsuitdrukkingen, stemgeluiden, houdingen en bewegingen van anderen na te bootsen en nemen daarbij ook de bijbehorende gevoelens over. Onderuitgezakte vergaderaars besmetten andere vergaderaars met gevoelens van verveling, terwijl vergaderaars met een fiere, rechte houding anderen aansteken met een zelfverzekerd en opgewekt gevoel. Over het algemeen voelen gesprekspartners die elkaars houding of gebaren ‘spiegelen’, zich meer op hun gemak.

 

Illustratie gezichten: Anna Bogatyreva; foto: Andriy Popov

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in