Overslaan en naar de inhoud gaan

Shell gaat over op Air Miles

De keugel is deur de kerk. Shell keert de oeroude vertrouwde zegels de rug toe en bekeert zich definitief en vol overgave tot Air…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De zegels van Shell waren een succesvol wapen in de strijd om een hogere customer retention. Maar papieren zegeltjes behoren tot het verleden, zeker bij de jongere spaarders. Zij geven sterk de voorkeur aan een pas of, liever nog, online kanalen of een app. In die zin snap ik de keuze van Shell om alles in te zetten op een programma als Air Miles. Die springen daar immers best goed op in, " title="hoewel het altijd beter kan">hoewel het altijd beter kan.

related partner content for mobile comes here

Meer dan retentie
Twee jaar geleden kwam Market Response met een onderzoek waaruit bleek dat spaarprogramma’s zeer lonend kunnen zijn voor tankstations. Niet alleen voor Shell. Ik schreef toen samen met collega Hanneke Weesie , geïnspireerd door de uitkomsten van dat onderzoek. In dat artikel stelden we dat spaarprogramma’s niet alleen iets moeten opleveren voor de tankstations, maar ook voor de klanten. Als je ten minste verder wilt gaan dan alleen retentie. En dat vind ik nog steeds.

Het belang van redemptie
Redemptie is essentieel voor het . Uit het onderzoek van Market Response bleek dat bijna 1 op de 3 spaarders uiteindelijk niets doet met de gespaarde punten, omdat de voordelen onvoldoende aansluiten bij hun behoeften. Maar om klanten echt te binden moet het spaarprogramma beter aansluiten bij hun wensen. Dat was dus een gemiste kans van Shell om klanten te belonen en de relatie te bevestigen.

De optimale klantrelatie
Nu spaar je bij Shell dus geen zegeltjes meer, maar alleen nog Air Miles. Eerlijk is eerlijk, Air Miles biedt een breder spaarassortiment. Dus zou je kunnen verwachten dat het verzilvergedrag onder Shell spaarders iets omhoog zal gaan. Maar retentie wordt nog steeds geen loyalty bij Shell. De benzinegigant doet eigenlijk niets om te werken aan een optimale klantrelatie. En dat is jammer. Waarom betrekt Shell zijn klanten niet bij het ontwerp van een loyalty programma? Zij kunnen hen immers het beste vertellen hoe Shell echt waarde kan toevoegen.

Wat denken jullie, gaat Air Miles Shell aan loyale klanten helpen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in