Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam krijgt Outlet Center

Lelystad, Roermond en Roosendaal zijn veilig ver weg van de koopkrachtige Randstad. Nou krijgen Amsterdamse winkeliers echter te maken met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lelystad, Roermond en Roosendaal zijn veilig ver weg van de koopkrachtige Randstad. Nou krijgen Amsterdamse winkeliers echter te maken met concurrentie van off-price retail om de hoek. De voormalige Westersuikerfabriek in Halfweg wordt omgebouwd tot , een complex met een eigen station, kantoren, winkels en een outlet center van 25.000 vierkante meter.

related partner content for mobile comes here

Onderschat het outlet-kanaal niet. In de Verenigde Staten is de omzetbijdrage van voor bekende merken even groot als de verkoop via internet. Het distributiemodel is in de 21e eeuw als volgt: de topproducten liggen in flagship stores en (eigen) merkwinkels, de middenmoot wordt via de gevestigde detailhandel en webwinkels in de markt gezet, en aan de onderkant wordt de markt bediend door de verkoop van overschotten in , we sgnaleerden dat al eerder in Tijdschrift voor Marketing.

Aanvankelijk werden die outlet stores op afstand gehouden van de gevestigde detailhandel, maar het aanbod was zo gewild dat de Amerikaanse consument massaal ging reizen. En inmiddels trekken de grote outlet malls internationale toeristen aan. Het is dan ook logisch dat de outlet centers dichter naar de grote steden toegekropen zijn, om uiteindelijk in de beste winkelstraten te belanden. Grote warenhuizen zoals , , en reageerden met hun eigen clearance centers en koopjesafdelingen.

Resultaat is dat de vraag naar off-price merchandise de afgelopen jaren enorm gegroeid is. Zoveel restanten en overschotten zijn er helemaal niet, zeker niet bij merken die aan lean production doen. De oplossing is simpel: merken gaan made-for-outlet verkopen. Er wordt gewoon tweedekeuze gemaakt voor de markt. Verouderde modellen van goedkoper materiaal, tweederangs design met hetzelfde merklogo.

Er zijn in de VS bijna dertienduizend outlet stores. Merken zoals Levi's, Adidas, Nike en Liz Claiborne beschikken in de VS over honderden outletwinkels. Dat zijn aparte divisies bij deze organisaties. De merkbeleving in een outlet store is weliswaar niet dezelfde als die in een flagship store, maar voor beide formats geldt dat de brand experience door professionals ontwikkeld is. Nike heeft thans meer branded outlets dan detaillisten!

Die ontwikkeling zien we nu met vertraging ook in Europa. Ter vergelijking: ons continent telt thans circa 120 outlet villages met bijna achtduizend winkels (bron: ). Lissabon heeft het grootste koopjeswinkelcentrum: . Nike is de grootste verkoper in Europa, met circa 80 shops. Tien tot vijftien procent van Nike's Europese omzet bestaat al uit made-for-outlet merchandise. Uit T-shirts met een logo. De grote Britse warenhuizen reageren met eigen clearance centers. Marks & Spencers heeft er vijftig, House of Fraser drie.

Europese merken hebben het kanaal ook ontdekt, al aarzelen die nog met made-for-outlet. Dat wordt dan ook het volgende dilemma: gaan Europese merkleveranciers hun eigen merk verwateren? Bally uit Zwitserland heeft de keuze al gemaakt, die heeft een aparte MFO-line. Wat gaan Diesel, Mexx, Benetton en Esprit doen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in