Overslaan en naar de inhoud gaan

SER-commissie wil transparante keurmerken

De vele keurmerken op het gebied van onder andere milieu en dierenwelzijn kunnen tot verwarring leiden. Transparantie en openheid zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De CCA staat dan ook positief tegenover het streven van het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de ministeries van VROM, EZ en LNV een database te ontwikkelen met informatie over de belangrijkste aspecten van keurmerken.

related partner content for mobile comes here

Binnen de CCA wordt echter wel verschillend gedacht over de invloed van keurmerken op het koopgedrag van de consument.

De ondernemersorganisaties vinden door de overheid gefinancierde milieu- of duurzaamheidkeurmerken niet langer een goede methode om consumentengedrag te beïnvloeden. Milieukeur is bijvoorbeeld geen succes. De ondernemersorganisaties adviseren een bundeling van de expertise die is opgebouwd bij de Stichting Milieukeur en de verwante Stichting Milieu Centraal, en daarbij het zelfstandige, publieke instrument van het milieukeurmerk los te laten.

De consumentenorganisaties schatten de beïnvloedingsmogelijkheden van duurzaamheidskeurmerken voor het consumentengedrag aanzienlijk hoger in en willen juist de marketingfunctie van dit instrument vergroten, als onderdeel van een bredere instrumentenmix. De consumentenorganisaties zien hierbij een essentiële rol weggelegd voor de overheid en/of instituties van stakeholders.

Bij de voorbereiding van het advies zijn ook milieuorganisaties betrokken geweest. Zij delen de opvatting van de consumentenorganisaties in de CCA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in