SER-commissie wil transparante keurmerken
De CCA staat dan ook positief tegenover het streven van het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de ministeries van VROM, EZ en LNV een database te ontwikkelen met informatie over de belangrijkste aspecten van keurmerken.
Binnen de CCA wordt echter wel verschillend gedacht over de invloed van keurmerken op het koopgedrag van de consument.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe ondernemersorganisaties vinden door de overheid gefinancierde milieu- of duurzaamheidkeurmerken niet langer een goede methode om consumentengedrag te beïnvloeden. Milieukeur is bijvoorbeeld geen succes. De ondernemersorganisaties adviseren een bundeling van de expertise die is opgebouwd bij de Stichting Milieukeur en de verwante Stichting Milieu Centraal, en daarbij het zelfstandige, publieke instrument van het milieukeurmerk los te laten.
De consumentenorganisaties schatten de beïnvloedingsmogelijkheden van duurzaamheidskeurmerken voor het consumentengedrag aanzienlijk hoger in en willen juist de marketingfunctie van dit instrument vergroten, als onderdeel van een bredere instrumentenmix. De consumentenorganisaties zien hierbij een essentiële rol weggelegd voor de overheid en/of instituties van stakeholders.
Bij de voorbereiding van het advies zijn ook milieuorganisaties betrokken geweest. Zij delen de opvatting van de consumentenorganisaties in de CCA.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid