Second Life gaat nieuwe (social) fase in


Vorig jaar werd er niet veel meer over Second Life gepraat. De hype was voorbij... Toch werd er in 2009 567 miljoen dollar omgezet in de virtuele wereld. En met de opkomst van social networks ruikt eigenaar Linden Lab weer nieuwe kansen. Onder andere in Europe, maar vooral in Nederland.
Linden Lab streek deze week dan ook neer in de Amsterdamse Jordaan. Een aantal Nederlandse Second Life-bewoners waren bij de opening van het kantoor aanwezig. De Nederlandse vestiging telt nu nog maar 1 werknemer (het hoofd communicatie) maar aan het eind van de maand zijn dat er 3, en aan het eind van dit jaar moeten het er 5 zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe keuze voor Amsterdam werd volgens topman Mark Kingdon van Linden Lab, die met zijn avatar bij de opening aanwezig was, ingegeven door overeenkomsten die de stad volgens hem vertoont met de virtuele wereld. Zo zei hij tegen Nu.nl: ‘Dit is een heel creatieve stad, waar om iedere straathoek een verrassing wacht.’
Ook de aanwezigheid van een internetknooppunt speelde een rol bij de keuze. Het bedrijf wil in Amsterdam niet alleen marketing bedrijven, maar gaat in de hoofdstad ook servers neerzetten.
Er zijn nog steeds spelers en bedrijven in de virtuele wereld aanwezig. IBM organiseert er grote congressen voor werknemers en bespaart zo drieënhalve ton. En er wordt nog steeds virtueel handel gedreven met de Linden dollar. Die handel is ook nog steeds het belangrijkste businessmodel achter het platform. In 2009 betroffen de transacties 567 miljoen dollar, een groei van 65 procent ten opzichte van 2008. Winst voor de handelaren: 55 miljoen.
Wat zijn nu de plannen rond Second Life? Kingdon: ‘Internet wil 3D worden. Vroeger was internet plat. Je had teksten, en links. Toen kwam er video. De volgende logische stap is een extra dimensie." Second Life werkt samen met 3D-brillenmaker Vuzix, die zijn drivers zal toevoegen aan Snowglobe, een opensource variant van het Second Life-programma. De Wrap 920-bril gaat Second Life tonen (Bright)
Maar er is meer. Linden kocht onlangs het bedrijf Avatars United, dat een sociaal netwerk beheert voor avatars uit verschillende virtuele werelden. En het bedrijf lanceerde een nieuwe versie van de software die nodig is om Second Life te bezoeken. De bediening wordt makkelijker, spelers kunnen vrienden uit social networks uitnodigen en makkelijk documenten en filmpjes embedden. Allemaal stappen om Second Life minder losstaand te maken en te integreren met internet en social networks.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid