Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebureaus steengoed in het oplossen van het verkeerde probleem

Winnaars in de hedendaagse marketinggame combineren harde marketingdata met emotionele inzichten.
Strip
Strip

Net als bij de internetrevolutie twee decennia terug, komen reclamebureaus bij de datarevolutie wat aarzelend op gang. Ze wentelen zich als Tita Tovenaar nog zelfgenoegzaam rond in hun creatieve toverdoos. En mogen data graag demoniseren als bron voor programmatic hardsell praktijken. In de tussentijd zoeken consultancies het lekker hogerop in de voedselketen. In de boardroom, waar de beslissingen worden genomen. En in de dataschatkamer, waar een vrij aardige routebeschrijving ligt voor exponentiële groei. 

related partner content for mobile comes here

Bureaus zijn natuurlijk sterk in de kracht van de verbeelding, en in tempo maken. De vraag is alleen of we onder marge- en tijdsdruk niet te veel macher zijn geworden, en te weinig denker. Gaat de klantbriefing niet veel te vaak zonder grondige voorbereiding direct door naar creatie? Zonder scherp inzichten in markt, media en consument? En nemen we zonder deep understanding niet een levensgroot risico dat we een geweldig oplossing ontwikkelen, maar voor het verkeerde probleem?

Waarom data demoniseren en niet omarmen als springplank. Met de juiste data kunnen strategen en creatieven -altijd op zoek naar truffels in de boomgaard- direct onder de juiste boom gaan graven. Zo schiet creatie altijd raak en krijgen ideeën maximale tractie en exposure. Waardoor zelfs klanten met kleine mediabudgetten gaan groeien als Tsjernobylkool. De punt van de spijker is immers belangrijker dan het gewicht van de hamer.

Winnaars in de hedendaagse marketinggame combineren harde marketingdata met emotionele inzichten. Erik Scherder meets Dokter Rossie. Wie de juiste mix alfa en bèta in een rokende erlenmeyer mengt, en daar liefst nog wat stichtelijke woorden bij scandeert, verschaft zich een toverdrank waar consultancies voorlopig slechts van kunnen dromen. Data refreshes parts other advertising cannot reach!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in