Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Darwinisme: wie zich aanpast, overleeft

Ja, er is minder werkgelegenheid in de reclame... maar is dat erg?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het zal duidelijk zijn dat de werkgelegenheid er in de reclame er de afgelopen jaren niet op vooruit is gegaan. Er zijn diverse jaren aan te wijzen die in een diagram een scherpe knik naar beneden zullen laten zien: 2001, 2008, 2010… maar zeker weten doen we dat niet. De werkgelegenheid in de reclame wordt niet nauwkeurig bijgehouden, we zullen het met ons gezonde verstand moeten doen. En iets zegt me, dat we het daarmee wel zullen redden.

related partner content for mobile comes here

Want wie zijn ogen de kost geeft ziet dat de werkgelegenheid in de reclame afgenomen moet zijn. Bureaus van 120 man of meer zien we niet meer. Wanneer je er 80 hebt ben je al een uitschieter. Bij menige voordeurbel zien we nu meerdere naambordjes. De reclame heeft een jasje uitgedaan.

De vraag is: waar zijn al die mensen die overtollig waren gebleven? Velen zochten hun heil in een niet-verkozen freelance bestaan, om te ontdekken dat dat niet bij hen paste. Het gemis aan collega&;s en de plicht te acquireren (in een overvolle aanbodsmarkt!) heeft velen vroegtijdig de markt uitgedrukt. Want vroeger of later zijn de reserves op en moet er geld op tafel komen, waar dan ook vandaan. En is het niet in de reclame, dan moet het maar in een heel andere branche.

Is dat erg? Ik denk van niet. Ik hoop op een darwinistisch effect, wat zoveel wil zeggen dat wie zich goed kan aanpassen werk heeft (vast, of freelance) en wie dat niet of minder goed kan, ten onder gaat. Hieruit volgt dan automatisch dat de reclame als geheel aan kwaliteit gewonnen zou moeten hebben.

Het dorre hout is gekapt, het bed is opgeschud, fris en versterkt kunnen we er weer tegenaan.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in