Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Promotie Nederlandse creatieve industrie’

Nederland loopt over van creativiteit en dat biedt kansen om internationaal te scoren, vindt het Innovatieplatform. Het platform pleit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het advies ‘Creativiteit. De gewichtloze brandstof van de economie’ werd vrijdag door platformlid Alexander Rinnooy Kan gepresenteerd. De creatieve industrie is opgebouwd uit diverse bedrijfstakken: de kunst- en erfgoedsector, media en entertainment en de creatieve zakelijke dienstverlening. De sector ken een toegevoegde waarde van 8,4 miljard euro.

related partner content for mobile comes here

Rinnooy Kan: ‘De sector zit duidelijk in de lift. Dat biedt kansen voor de
toekomst: kansen op een internationaal herkenbaarder gezicht en op
de waardevermeerdering waarin een kenniseconomie hoort te excelleren. We
benutten de kracht van de creatieve sector nog onvoldoende.’

De hoofdaanbeveling van het platform is een nationaal programma voor de creatieve industrie, een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen. Die aanbeveling valt uiteen in drie pijlers: uitblinken en ondernemen,
kwaliteit van verbindingen en internationale promotie.

Uitblinken en ondernemen begint in het onderwijs. De kunstenaar moet zich
bijvoorbeeld meer bewust worden van de kansen van ondernemerschap en op
business schools mag er meer aandacht komen voor de toegevoegde waarde
van creativiteit. Er kunnen beurzen en leningen in het leven geroepen
worden voor creatief toptalent en er kan investeringskapitaal
aangetrokken worden voor de sector.

Goede verbindingen en samenwerking tussen spelers zijn belangrijk voor de
dynamiek binnen en de ontwikkeling van een sector. Dat zit bijvoorbeeld
in het versterken van regionale clusters. Internationaal kan Nederland
als gastheer van toonaangevende internationale events zorgen voor
netwerkvorming over de grenzen heen.

Een betere internationale zichtbaarheid van de creatieve industrie draagt
bij aan een eigentijds imago van Nederland. Internationale promotie is
nodig. Creatieve bedrijfstakken kunnen bijvoorbeeld betrokken worden bij
handelsmissies. Ook kunnen Nederlandse instellingen in het buitenland als
springplank dienen voor de Nederlandse creatieve industrie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in