Overslaan en naar de inhoud gaan

Pleidooi voor voedingsinfo via mobiel

Mensen moeten op hun gsm kunnen zien hoeveel vet of zout er zit in een potje pindakaas of andere voeding. Voor mensen die al overgewicht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De 62-jarige Nederlander was jarenlang wetenschappelijk directeur van het EU-agentschap EFSA voor veilige voeding en OESO-bestuurder voor veiligheid van chemische stoffen. Met zijn charitatieve organisatie Orange House Partnership in Brussel probeert hij nu de techniek in heel Europa van de grond te krijgen door vele debatten en rapporten.

related partner content for mobile comes here

Koëter vindt dat er nu bijna onleesbare informatie op het etiket van voedingsproducten staat. “Ik vind het ook nogal bevoogdend om de informatie te beperken tot wat goed voor je is en wat niet. Mensen weten best dat ze soms ongezond eten. Nou èn? Een ijsje eten als je niet lekker in je vel zit, kan juist erg positief werken.'

Veel informatie kan volgens hem verschuiven van het etiket naar internet: het etiket zou alleen de meest relevante ingrediënteninformatie moeten vermelden. “Soms zijn producten ook te klein voor allerlei informatie op een etiket. Bijvoorbeeld zo'n flesje Yakult en andere verdunde yoghurts met zogenaamde probiotica. Die flesjes claimen wel dat je ze moet drinken om langer te leven. Maar ze vermelden niet hoe dat werkt.'

Koëter denkt aan een techniek waarbij mensen hun gsm richten op de nieuwe generatie drie-dimensionale barcodes op de producten. Op de gsm verschijnt dan meer informatie dan op een etiket past. Hij beseft dat de techniek in arme landen als Roemenië en Bulgarije voorlopig niet goed toepasbaar is. “Daarom zouden we de eerste jaren vooral nog met pictogrammen moeten werken. Uiteindelijk willen we elektronische overdacht van de informatie.” (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in