Overslaan en naar de inhoud gaan

Picnic: de trends van Reinier Evers

Eindelijk! Vrijdagochtend kon ook ik naar Picnic. Ik had via de blogs en mijn collega's al goede verhalen gehoord en had veel zin om het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eindelijk!
Vrijdagochtend kon ook ik naar . Ik had via de blogs en mijn collega's al goede verhalen gehoord en had veel zin om het eens met eigen ogen te aanschouwen.

related partner content for mobile comes here

Na enig dubwerk koos ik niet voor Joseph Jaffe, maar voor Consumer Trends in de Sandbox.
Daar heb ik geen spijt van gehad, het was informatief, onderhoudend, veelzijdig en leerzaam.

Aan het woord kwamen onder andere Reinier Evers van , Wouter van de Bunt van en Stefana Broadbent van .
Alle goede sprekers, maar het interessants vond ik Evers.

Terwijl ik zat te wachten tot dat het begon, heb ik me vermaakt met het kijken naar mensen.

Wat een hipheid! Maar een ongedwongen hipheid. Mannen in dure spijkerbroeken, mannen met een vouw in hun broek, mannen op sneakers, mannen met gaatjesschoenen, vrouwen in spijkerbroek en T-shirt, vrouwen in mantelpakjes. Niemand was overdressed, niemand was underdressed. Mensen met breedbeeld-laptops, met palmtops, met een iPod. Alles kon, niets was raar.

Buiten de boot
Hoewel, ikzelf viel wel een beetje buiten de boot. Ik kreeg van mijn buurmannen meewarrige blikken toegeworpen toen ik mijn blocnote en pen tevoorschijn toverde, terwijl zij hun Apple-laptop uit hun tas haalden.

Ook de hippe mobieltjes met alle toeters en bellen waren van de partij om foto's te maken en filmpjes te schieten. Het leek wel een concert anno 2006 waar het ook blauw ziet van de oplichtende schermpjes in het publiek.

Enfin, Reinier Evers dus.

Ik zat op het puntje van mijn stoel. Natuurlijk, trends, blikken in de toekomst fascineren altijd wel, maar Evers is een geoefend spreker die zijn publiek weet te boeien en zijn enthousiasme en professionaliteit werkt aanstekelijk.

Aan zijn Trendwatching.com werken maar liefst 9.000 mensen al enkele jaren vrijwillig mee. 'Trendwatching.com was dus eigenlijk al een blog voordat blogs bestonden', zei ilse-mediadirecteur Paul Molenaar in het introductiepraatje.

Evers schudde het publiek, dat een avond van feesten met gratis drank achter de kiezen had, wakker door te vragen wat het van drie nieuwe initiatieven vond: (tropische garnalen gekweekt in het water van een energiecentrale in Rotterdam), (een initiatief om een stam op een Fiji-eiland te beginnen) en het Finse (een site waarop mensen kunnen aangeven interesse in een huis te hebben, ook al is dat huis (nog) niet te koop.
Top of Flop?

'Zouden jullie zelf op dat eiland willen zitten en korte tijd deel willen uitmaken van een stam', vroeg hij de aanwezigen. Nee, was de reactie.
'Er zijn geen grenzen aan de wansmaak van het grote publiek', riep een man in de zaal.
'Bij het spotten van trends draait het om wat de consument vindt, niet wat jij persoonlijk vindt', zei Evers.

Het publiek was ook niet erg gecharmeerd van het idee dat men straks kan aangeven interesse te hebben in een niet te koop staand huis. Dat drijft de vraagprijs omhoog, zei iemand.
Evers: 'Je kunt de gevaren van bepaalde ontwikkelingen zien, maar dat houdt niet in dat die ontwikkelingen te stoppen zijn. De transparantie komt eraan en daar ontkom je niet aan.'

24/7
Een andere trend die Reinier Evers benoemde, is het feit dat mensen 24/7 online willen zijn. Altijd bereikbaar. Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat werknemers het belangrijker vinden tijdens werkuren toegang tot internet te hebben, dan de beschikbaarheid van koffie op de werkplek.

De Amerikaanse bank Chase springt in op deze trend door stopcontacten op luchthavens in de VS te sponsoren. Meer stopcontacten op vliegvelden zodat reizigers altijd toegang tot stroom hebben.

Evers vuurde meer trends op het publiek af: schaarste is een nieuwe trend in deze tijden van overvloed aan informatie en producten. En, de consument wil graag betrokken worden bij producten. Hij hoeft er niet per se geld voor (nog niet, misschien in de toekomst wel), status is al voldoende ? kijk maar naar .

Maak er als onderneming gebruik van, drukte hij de mensen in de zaal op het hart.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in