‘Personeelsblad vergroot betrokkenheid medewerkers’
Voor dit onderzoek zijn twintig personeelsbladen geanalyseerd. Bij een aantal profit- en non-profitorganisaties zijn bovendien vragenlijsten en interviews afgenomen. De vraag luidde: In hoeverre heeft het personeelsblad invloed op de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie waarvoor zij werken?
De betrokkenheid bleek inderdaad hoger, maar dan wel wanneer de aangehaalde personen in de artikelen dichtbij de lezer staan of een kritische toon hebben (versus personen die ver van de lezer af staan en die zich uitdrukken in politiek correcte clichés). Andere voorwaarden zijn dat de informatie specifiek betrekking heeft op de medewerkers (versus informatie over de organisatie), en dat de functie van de artikelen opiniërend of beïnvloedend is (versus een informatieve functie). Op basis van het onderzoek wordt afgeraden om te veel informatie gericht op de organisatie in het blad op te nemen. Redacties moeten hierin een goede balans vinden om een betrokken blad te produceren dat aansluit bij de organisatiedoelstellingen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisNaast de invulling van het personeelsblad hangt ook het leesgedrag van de medewerkers samen met de betrokkenheid. Medewerkers die het personeelsblad lezen, het blad helemaal lezen of het aandachtig lezen, zijn meer betrokken bij de organisatie dan medewerkers die het blad niet lezen, het gedeeltelijk lezen of het blad met weinig aandacht lezen. Vrijwel alle ondervraagde medewerkers lazen het personeelsblad (91%). Hoe zij het blad lezen verschilt. Slechts 37% van de lezers leest het blad helemaal, maar maar liefst 62% van de lezers leest het blad aandachtig. Wordt een artikel gelezen, dan wordt er dus veel aandacht aan besteed.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid