Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Personeelsblad vergroot betrokkenheid medewerkers’

De onderzoeken tonen aan dat het personeelsblad de betrokkenheid verhoogt, mits het gericht is op de medewerker en de afstand met de lezer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor dit onderzoek zijn twintig personeelsbladen geanalyseerd. Bij een aantal profit- en non-profitorganisaties zijn bovendien vragenlijsten en interviews afgenomen. De vraag luidde: In hoeverre heeft het personeelsblad invloed op de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie waarvoor zij werken?

related partner content for mobile comes here

De betrokkenheid bleek inderdaad hoger, maar dan wel wanneer de aangehaalde personen in de artikelen dichtbij de lezer staan of een kritische toon hebben (versus personen die ver van de lezer af staan en die zich uitdrukken in politiek correcte clichés). Andere voorwaarden zijn dat de informatie specifiek betrekking heeft op de medewerkers (versus informatie over de organisatie), en dat de functie van de artikelen opiniërend of beïnvloedend is (versus een informatieve functie). Op basis van het onderzoek wordt afgeraden om te veel informatie gericht op de organisatie in het blad op te nemen. Redacties moeten hierin een goede balans vinden om een betrokken blad te produceren dat aansluit bij de organisatiedoelstellingen.

Naast de invulling van het personeelsblad hangt ook het leesgedrag van de medewerkers samen met de betrokkenheid. Medewerkers die het personeelsblad lezen, het blad helemaal lezen of het aandachtig lezen, zijn meer betrokken bij de organisatie dan medewerkers die het blad niet lezen, het gedeeltelijk lezen of het blad met weinig aandacht lezen. Vrijwel alle ondervraagde medewerkers lazen het personeelsblad (91%). Hoe zij het blad lezen verschilt. Slechts 37% van de lezers leest het blad helemaal, maar maar liefst 62% van de lezers leest het blad aandachtig. Wordt een artikel gelezen, dan wordt er dus veel aandacht aan besteed.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in