Overslaan en naar de inhoud gaan

Passen de merkwaarden van Wouter Bos en PvdA wel bij elkaar?

Onderzoeksbureau Mindworld heeft voor Tijdschrift voor Marketing op een rijtje gezet wat de merkwaarden zijn van Wouter Bos en de PvdA. Wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mindworld voerde twee onderzoeken uit, één naar de PvdA en één naar Wouter Bos (beide n=150, representatief samengesteld).

related partner content for mobile comes here

Ondanks alle media-aandacht krijgen beide merken een gering aantal spontane associaties, gemiddeld 2,7 voor de PvdA en 2,6 voor Wouter Bos. Bij sterke merken ligt deze score aanzienlijk hoger. Qua waardering verschillen de twee niet: 30 procent heeft overwegend positieve associaties bij de PvdA, tegenover 28 procent bij Wouter Bos. Het valt op dat noch persoon, noch partij uitgesproken positieve associaties oproepen over één specifiek thema.

Het zal niet verrassen dat partij en persoon voornamelijk worden beoordeeld op uitstraling en presentatie. Dit geldt echter nog sterker voor de persoon, waar 56 procent van de associaties hierop betrekking heeft. Bij Wouter Bos schuilen hierin ook zijn sterke punten: ‘sympathieke uitstraling’ en ‘uiterlijk’. Voor de partij schuilen deze juist in de waarden ‘sociaal karakter’ en ‘arbeiderspartij’.

Beide delen negatieve associaties over ‘gebrekkige daadkracht’ (Bos 18 procent, PvdA 15 procent) en ‘standvastigheid’ (Bos 21 procent, PvdA 11 procent).

Is er nu sprake van succesvolle co-branding? De onderzoekers van Mindworld menen van niet. Er is namelijk sprake van gebrekkige synergie tussen persoon en partij. Wouter Bos wordt bijvoorbeeld niet geassocieerd met ‘sociaal’ of ‘arbeiderspartij’, en de PvdA niet met ‘sympathiek’.

De conclusie? Bos en de PvdA zijn verschillende type merken met andere merkassociaties. De persoon wordt vooral gekoppeld aan een stijl van opereren, de partij aan een inhoudelijk doel. Idealiter versterken persoon en partij elkaar zodat het merkbouw traject niet telkens opnieuw hoeft te starten. Bij de PvdA is dit niet gelukt.

Het hele merkonderzoek staat in Tijdschrift voor Marketing nummer negen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in