Overslaan en naar de inhoud gaan

'Einde aan vernederende stereotypen in reclame'

Het Europees Parlement heeft opgeroepen een einde te maken aan zulke vernederende stereotypen in reclames en marketing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat moet de gelijkheid tussen mannen en vrouwen vooruit helpen, vindt voorzitter Eva-Britt Svensson van de parlementscommissie voor vrouwenrechten. 'Iedereen kent die reclames wel. Bijvoorbeeld voor de Beertender: de vrouw bakt de bitterballen en de man drinkt het bier. Zulke beelden hebben invloed op onze samenleving', zegt PvdA'ster Emine Bozkurt, lid van de vrouwencommissie.

related partner content for mobile comes here

Ze hoopt dat de reclamebranche zelf zijn verantwoordelijkheid neemt, bijvoorbeeld met een gedragscode. D66 en VVD stemden tegen de oproep. 'Het Europees Parlement heeft zich hier helemaal niet mee te bemoeien', vindt D66'ster Sophie in 't Veld. 'De tekst pleitte aanvankelijk voor dwingende regels op reclame, schoolboeken en games. Absoluut onaanvaardbaar. Complete kolder. Het grijpt veel te diep in in de vrijheid van meningsuiting. Reclamemakers komen er zelf wel achter dat vrouwen niet achterlijk zijn (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in