'Einde aan vernederende stereotypen in reclame'
Dat moet de gelijkheid tussen mannen en vrouwen vooruit helpen, vindt voorzitter Eva-Britt Svensson van de parlementscommissie voor vrouwenrechten. 'Iedereen kent die reclames wel. Bijvoorbeeld voor de Beertender: de vrouw bakt de bitterballen en de man drinkt het bier. Zulke beelden hebben invloed op onze samenleving', zegt PvdA'ster Emine Bozkurt, lid van de vrouwencommissie.
Ze hoopt dat de reclamebranche zelf zijn verantwoordelijkheid neemt, bijvoorbeeld met een gedragscode. D66 en VVD stemden tegen de oproep. 'Het Europees Parlement heeft zich hier helemaal niet mee te bemoeien', vindt D66'ster Sophie in 't Veld. 'De tekst pleitte aanvankelijk voor dwingende regels op reclame, schoolboeken en games. Absoluut onaanvaardbaar. Complete kolder. Het grijpt veel te diep in in de vrijheid van meningsuiting. Reclamemakers komen er zelf wel achter dat vrouwen niet achterlijk zijn (ANP).'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid