PAN wil optreden tegen onjuiste brand bidding
De branchevereniging wijst naar eigen zeggen het bieden op brand keywords bij zoekadvertenties op Google of Bing niet af, maar meent dat de affiliate netwerken een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om onjuist gebruik tegen te gaan.
Brand bidding
Brand bidding is het bieden op brand keywords tijdens het inkopen van advertentieruimtes bij zoekmachines zoals Google of Bing. Zo worden er in de zoekresultaten advertenties getoond met merknamen die niet per se doorverwijzen naar de website van het merk zelf.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Misbruik
Een verkoop wordt toegewezen aan de publisher die verantwoordelijk is voor de laatst geplaatste cookie. In een gezonde situatie kan een advertentie brand keywords bevatten en doorverwijzen naar een eigen merkpagina bij een publisher.
Thomas Joosten, voorzitter van het PAN: ‘Als deze publisherspagina eigen content bevat en deze pagina doorverwijst naar de adverteerder, creëert hij een meerwaarde voor de adverteerder. Het PAN benadrukt dat deze vorm van brand bidding is toegestaan, tenzij de adverteerder expliciet anders aangeeft.’
Maar soms worden bezoekers via affiliatelinks direct doorverwezen naar een adverteerderspagina. Dit kan betekenen dat er cookies van andere affiliates worden overschreven of dat sales die de adverteerder zelf zou moeten maken, aan de affiliate achter de advertentie wordt toegeschreven.
‘Deze vorm van brand bidding is niet toegestaan, tenzij de adverteerder expliciet toestemming geeft’, weet Joosten.
Proactieve aanpak
De preventieve controle ligt volgens Joosten buiten het bereik van het netwerk, maar affiliate netwerken kunnen wel adviseren bij het opstellen van specifieke voorwaarden bij adverteerders en onjuist gebruik signaleren.
De netwerken zijn verplicht geconstateerde overtredingen aan de adverteerder te melden en de netwerken moeten de desbetreffende affiliate sancties opleggen.
Joosten: ‘De publisher moet waarde toevoegen voor de adverteerder. We willen daarom kordaat optreden tegen het onjuist gebruik van brand bidding. Het is een schemergebied, de affiliate netwerken kiezen daarom voor een learning by doing-strategie. De uiteindelijke primaire verantwoordelijkheid ligt bij de adverteerder zelf, maar de affiliate netwerken hebben een belangrijke rol door hun opgebouwde kennis.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid