Overslaan en naar de inhoud gaan

PAN wil optreden tegen onjuiste brand bidding

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) wil dat de affiliate markt oplet als het gaat om brand biddings.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De branchevereniging wijst naar eigen zeggen het bieden op brand keywords bij zoekadvertenties op Google of Bing niet af, maar meent dat de affiliate netwerken een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om onjuist gebruik tegen te gaan.

related partner content for mobile comes here

Brand bidding
Brand bidding is het bieden op brand keywords tijdens het inkopen van advertentieruimtes bij zoekmachines zoals Google of Bing. Zo worden er in de zoekresultaten advertenties getoond met merknamen die niet per se doorverwijzen naar de website van het merk zelf.

Misbruik
Een verkoop wordt toegewezen aan de publisher die verantwoordelijk is voor de laatst geplaatste cookie. In een gezonde situatie kan een advertentie brand keywords bevatten en doorverwijzen naar een eigen merkpagina bij een publisher.
Thomas Joosten, voorzitter van het : ‘Als deze publisherspagina eigen content bevat en deze pagina doorverwijst naar de adverteerder, creëert hij een meerwaarde voor de adverteerder. Het PAN benadrukt dat deze vorm van brand bidding is toegestaan, tenzij de adverteerder expliciet anders aangeeft.’

Maar soms worden bezoekers via affiliatelinks direct doorverwezen naar een adverteerderspagina. Dit kan betekenen dat er cookies van andere affiliates worden overschreven of dat sales die de adverteerder zelf zou moeten maken, aan de affiliate achter de advertentie wordt toegeschreven.

‘Deze vorm van brand bidding is niet toegestaan, tenzij de adverteerder expliciet toestemming geeft’, weet Joosten.

Proactieve aanpak
De preventieve controle ligt volgens Joosten buiten het bereik van het netwerk, maar affiliate netwerken kunnen wel adviseren bij het opstellen van specifieke voorwaarden bij adverteerders en onjuist gebruik signaleren.
De netwerken zijn verplicht geconstateerde overtredingen aan de adverteerder te melden en de netwerken moeten de desbetreffende affiliate sancties opleggen.

Joosten: ‘De publisher moet waarde toevoegen voor de adverteerder. We willen daarom kordaat optreden tegen het onjuist gebruik van brand bidding. Het is een schemergebied, de affiliate netwerken kiezen daarom voor een learning by doing-strategie. De uiteindelijke primaire verantwoordelijkheid ligt bij de adverteerder zelf, maar de affiliate netwerken hebben een belangrijke rol door hun opgebouwde kennis.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in