
In de marcombranche krijgt automatisering steeds meer aandacht op directieniveau: het merendeel van de bedrijven is namelijk bezig met strategische ICT-planning. Daarbij wordt de automatisering van het backoffice niet louter gezien als een kostenpost, maar als een middel om de interne efficiency en productiviteit te verhogen. Bijna de helft van de marcombedrijven wil de huidige systemen, die nu uit losse softwareoplossingen bestaan, vervangen door één integrale oplossing.
Dat blijkt uit onderzoek van Goals Marktbewerking dat medio april is uitgevoerd in opdracht van Juicy Pear Media, (niet geheel toevallig...) specialist in de automatisering van marcombedrijven.
De onderzoekers hebben 430 ICT-verantwoordelijken in de branche benaderd. Daarvan heeft 20 procent de online enquête ingevuld.
Het onderzoek was gericht op de situatie en behoeften rond vijf belangrijke ICT-terreinen: huidige automatiseringsituatie, strategie en beleid, managementinformatie, ICT-infrastructuur en support & outsourcing.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSOnline communicatieadviseur
Nationale OmbudsmanWoordvoerder
Dienst Justitiële InrichtingenDe resultaten:
De branche oordeelt positief over wat ze nu in huis hebben qua ICT-ondersteuning van administratieve (backoffice) processen. Maar er is ruimte voor optimalisering.
Het vinden en binden van klanten met oplossingen voor marketing & sales en CRM staan hoog op de agenda. Het merendeel van de respondenten ziet verbetering van het document- en contentmanagement als belangrijk aandachtspunt om de efficiency - en daarmee het rendement - te verhogen.
Er is ook grote behoefte aan platformonafhankelijke applicaties aangezien de meeste bedrijven zowel met Apple als Windows PC werken.
Daarnaast wijst het onderzoek uit dat web-based services sterk in opkomst zijn. Hierbij wordt informatie via IP-technologie via intern of extern opgestelde servers beschikbaar gesteld voor de gebruikers binnen de marcom-organisaties. 14 procent van de marcom-bedrijven heeft licenties en gebruik via een Software as a Service (SaaS) model geregeld.
Het merendeel van de bureaus (53 procent) beschikt over een strategisch ICT-plan of is bezig met het ontwikkelen hiervan. Meer dan 4 op de 10 respondenten is van plan om de systemen (applicaties) binnen drie jaar geheel of gedeeltelijk te vervangen. Daarbij prefereert bijna de helft van de bedrijven een integrale oplossing boven gecombineerde deelsystemen.
De meeste bedrijven menen te beschikken over voldoende managementinformatie voor het nemen van strategische beslissingen. Die informatie blijkt echter vaak niet direct beschikbaar. De beschikbaarheid verschilt echter sterk per bedrijfsdiscipline (zoals financiën of inkoop).
Bekijk hier het hele rapport (pdf)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee