Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Marcombureaus hebben meer aandacht voor ICT-strategie

In de marcombranche krijgt automatisering steeds meer aandacht op directieniveau: het merendeel van de bedrijven is namelijk bezig met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de marcombranche krijgt automatisering steeds meer aandacht op directieniveau: het merendeel van de bedrijven is namelijk bezig met strategische ICT-planning. Daarbij wordt de automatisering van het backoffice niet louter gezien als een kostenpost, maar als een middel om de interne efficiency en productiviteit te verhogen. Bijna de helft van de marcombedrijven wil de huidige systemen, die nu uit losse softwareoplossingen bestaan, vervangen door één integrale oplossing.
Dat blijkt uit van Goals Marktbewerking dat medio april is uitgevoerd in opdracht van , (niet geheel toevallig...) specialist in de automatisering van marcombedrijven.

De onderzoekers hebben 430 ICT-verantwoordelijken in de branche benaderd. Daarvan heeft 20 procent de online enquête ingevuld.
Het onderzoek was gericht op de situatie en behoeften rond vijf belangrijke ICT-terreinen: huidige automatiseringsituatie, strategie en beleid, managementinformatie, ICT-infrastructuur en support & outsourcing.

De resultaten:

De branche oordeelt positief over wat ze nu in huis hebben qua ICT-ondersteuning van administratieve (backoffice) processen. Maar er is ruimte voor optimalisering.

Het vinden en binden van klanten met oplossingen voor marketing & sales en CRM staan hoog op de agenda. Het merendeel van de respondenten ziet verbetering van het document- en contentmanagement als belangrijk aandachtspunt om de efficiency - en daarmee het rendement - te verhogen.

Er is ook grote behoefte aan platformonafhankelijke applicaties aangezien de meeste bedrijven zowel met Apple als Windows PC werken.

Daarnaast wijst het onderzoek uit dat web-based services sterk in opkomst zijn. Hierbij wordt informatie via IP-technologie via intern of extern opgestelde servers beschikbaar gesteld voor de gebruikers binnen de marcom-organisaties. 14 procent van de marcom-bedrijven heeft licenties en gebruik via een Software as a Service (SaaS) model geregeld.

Het merendeel van de bureaus (53 procent) beschikt over een strategisch ICT-plan of is bezig met het ontwikkelen hiervan. Meer dan 4 op de 10 respondenten is van plan om de systemen (applicaties) binnen drie jaar geheel of gedeeltelijk te vervangen. Daarbij prefereert bijna de helft van de bedrijven een integrale oplossing boven gecombineerde deelsystemen.

De meeste bedrijven menen te beschikken over voldoende managementinformatie voor het nemen van strategische beslissingen. Die informatie blijkt echter vaak niet direct beschikbaar. De beschikbaarheid verschilt echter sterk per bedrijfsdiscipline (zoals financiën of inkoop).

Bekijk hier het (pdf)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in