Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe belemmert de Wet Bescherming Persoonsgegevens de werkzaamheden van de marketeer?

Hoe 'mooi' zou het zijn als je op je mobieltje wordt benaderd met een persoonlijke aanbieding wanneer je langs een bepaalde winkel loopt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op dit moment regelt de (WBP) dat marketeers geen, of onder strenge voorwaarden, gebruik kunnen maken van persoonsgegevens (data) op de manier als hierboven beschreven.

related partner content for mobile comes here

Maar moeten dit soort zaken gereguleerd worden door de WBP? Zijn er in het verleden niet verschillende voorbeelden te noemen waarin zelfregulatie of de zelfs de werking van de markt een betere oplossing is? Denk bijvoorbeeld aan de vervelende pop-ups die tot enkele jaren geleden per 10 tegelijk te voorschijn kwamen. Tegenwoordig is er geen browser meer die deze pop-ups doorlaat. Ook beschermen steeds betere spamfilters de consument tegen spam. Uiteindelijk snijden marketeers zichzelf in de vingers als zij klanten een 'onprettig gevoel' zullen geven. Tevens kan het deels opzij zetten van de persoonlijke privacy leiden tot veel commerciële voordelen voor de consument. Ook zal d.m.v. persoonlijke boodschappen het totale aantal reclame-uitingen verminderen, wat reclameblindheid en -irritatie zal doen verminderen.

Tegenwoordig geven veel mensen (vooral jongeren) . Door simpelweg iemand te googelen of hyven, weet je in no time waar deze persoon woont, wat zijn ouders doen, of hij een vriendin/huisdier/broers/zussen heeft. Ook kun je rustig bladeren door zijn fotoalbum van zijn vorige vakantie op Kreta, of kijk je even in zijn CV. Dit zijn natuurlijk slechts enkele voorbeelden van persoonsgegevens die iedereen kan vinden, maar die niet gebruikt mogen worden door de marketeer. Daarnaast staan onze persoonlijke gegevens en ons gedrag geregistreerd in honderden databases van overheid, bedrijven en websites.

Marketeers mogen van de WBP niet zomaar via Bluetooth iemand een berichtje sturen indien hij langs een bepaald punt loopt. Er zijn namelijk een aantal eisen die stelt aan de verwerking van persoonsgegevens (waar Bluetooth-berichten onder vallen). Zo moet er 'ondubbelzinnige toestemming' door de consument zijn verleend of moet de gegevensverwerking noodzakelijk zijn voor betrokkene of voor de uitvoering van een eerdere overeenkomst. Wat van de WBP wel mag is dat je in winkelstraten benaderd wordt door verkopers die je een krantenabonnement proberen te verkopen. Is dit laatste niet vervelender dan een onschuldig Bluetooth-berichtje wat je kan wegdrukken? Mocht er misbruik worden gemaakt van deze Bluetooth techniek, dan zal er snel een ‘Bluetooth-filter’ op de markt verschijnen voor degenen die hier behoefte aan hebben. Of simpelweg je Bluetooth uitzetten zal net zo makkelijjk volstaan, als ook al jaren met een boog om de krantenabonnementverkoper wordt heengelopen.

Moeten mensen wel door de wet beschermd worden tegen marketeers die persoonlijke gegevens gebruiken om hen beter van dienst te zijn? Past de WBP nog binnen de ontwikkelingen op marketinggebied? In plaats van de WBP zou de wetgever zich bijvoorbeeld kunnen richten op het strenger reguleren van chips/fastfood/snoep reclames waardoor een groot deel van de Nederlanders met overgewicht kampt. Dit laatste is uiteraard een andere discussie, maar in mijn ogen een groter probleem dan eventuele privacyschending door marketeers, wat uiteindelijk toch terecht zal komen op het bord van de marketeer zelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in