Overslaan en naar de inhoud gaan

Wantrouwen in verzekeraars is groot

Het publieksvertrouwen in de banken is de afgelopen maanden licht gestegen. Op een schaal van 1 tot 10 groeide het vertrouwen van 4,9 naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit van Porter Novelli en Synovate onder ruim 750 consumenten. Het Nederlandse publiek is verdeeld over het overheidsoptreden in de financiële crisis. De helft van de Nederlandse bevolking (52%) staat achter de geldinjecties die de overheid doet in banken die in de problemen zitten. Nagenoeg een zelfde groep (46%) zegt een onderzoek vanuit de overheid naar de crisis nodig te vinden. Een minderheid (30%) vindt de overheid voldoende daadkrachtig.

related partner content for mobile comes here

Overall genomen krijgt de overheid slechts een 5,3 als vertrouwenscijfer voor de aanpak van de kredietcrisis.

Slechts één op de vijf Nederlanders vindt dat de overheid voldoende communiceert over de crisis.

De buitenlandse banken (49%) worden gezien als de belangrijkste schuldige aan de huidige economische crisis, direct gevolgd door de Nederlandse banken (45%). De Nederlandse overheid komt met 33 procent op de derde positie.

Opvallend is dat bijna een kwart (24%) van de respondenten de media als schuldige aanwijst voor de crisis. Interessant is ook dat een ruime meerderheid (69%) het een goede zaak vindt als een bankbestuurder schuld bekent aan de crisis en excuses aanbiedt.

In het onderzoek is ook gekeken naar de beeldvorming van banken. Duidelijk wordt dat banken hoog scoren op aspecten als ‘commercieel’ en ‘zakelijk’ en laag op aspecten als ‘open communicatie’, ‘heldere taal’, ‘eerlijk’ en ‘financieel gezond’. Driekwart van de respondenten vindt dat banken alleen uit eigenbelang communiceren. Slechts één op de tien consumenten vindt dat de banken momenteel voldoende communiceren over de mogelijke gevolgen van de crisis. En als er dan gecommuniceerd wordt dan gelooft maar een derde van de Nederlanders wat zijn eigen bank communiceert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in