Omzet foodservice-kanalen ruim 16 miljard
Dat heeft het marktonderzoekbureau GfK berekend in opdracht van het FoodService Instituut Nederland. De resultaten worden vanmiddag bekendgemaakt tijdens een minicongres in KNVB Sportcentrum Zeist.
Het FoodService Instituut heeft voor het eerst in de geschiedenis een groot onderzoek gedaan naar de stand van zaken in de markt van 'buitenshuis eten' (Out of Home) en verwachtingsanalyses voor de komende tien jaar gemaakt.
De omzet is sinds 2001 over alle foodservice kanalen gezamenlijk, redelijk stabiel. Maar over een langere termijn bekeken (sinds 1996), is de omzet 39 procent gegroeid (van 11,8 miljard naar 16,4 miljard euro). Het instituut concludeert dat de komende tien jaar de markt opnieuw weer flink zal groeien. De verwachting is dat de totale markt voor foodservice in 2015 tot 25 miljard euro zal zijn gestegen. Op dat moment zal van elke euro die de consument besteedt aan voedings- en genotmiddelen 45 procent buitenshuis genuttigd worden en 55 procent binnenshuis. Op dit moment is dat 30,1 procent.
Die forse stijging van de Out of Home consumptie wordt verklaard door vijf 'drivers' (groeioorzaken). De behoefte aan gemak en individualisering van de consumptie; Economisch vertrouwen en bestedingsruimte; Op de sector gerichte innovaties (meer kwaliteit en smaak in kant-en-klaar artikelen); Sterke conceptmarketing en de aanwezigheid van sterke relevante formules; Sterke klantgerichtheid in de aanbiedingen (producten en services).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid